Nu är det upp till dig som läsare – vilken av våra tio kandidater ska bli Årets Klassiker 2023?
Rösta här!
Alla som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden!
1:a pris PELA Verktygsvagn med 13 lådor och topplåda
Stabil verktygsvagn med avlyftbar topplåda med gasfjädrad lucka. Lådorna är kullagrade och klarar 33 kilos belastning. Värde 9 995 kronor.
2:a pris PELA Mekaniska hjuldollies med stativ
Fyra hjuldollies som klarar 680 kg styck. Aluminiumrullar som behåller formen och roterar mot däcket. Med mekanisk spärr. Värde 6 995 kronor.
3:e pris PELA Hexagon LED-takbelysning
Ger ett dramatiskt ljus till ditt garage, framhäver linjer och konturer. Bra vid t ex polering. På bilden monterad på egenbyggd träram. Värde 5 995 kr.
4-10:e pris PELA Starthjälp med multifunktion
Multifunktions-starthjälp för bil och andra fordon som hjälper till att starta motorn när den strejkar p.g.a. för låg spänning i batteriet. Värde 1 295 kronor.
Senast den 5 februari 2024 vill vi ha ditt svar.
Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2024.
Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.
Rösta här!
De 10 kandidaterna!
1. Saab 99 Limousine 1976
Ägare: Martin Bergstrand
Det krävdes tre kvadratmeter ny plåt i renoveringen av den 770 mm förlängda Saaben. Det är ett riktigt hästjobb Martin Bergstrand gjort för att rädda sin Saab 99. En bil byggd i ett enda exemplar av karosserimakaren Heinel på uppdrag av Saab. Limousinen kom till för att användas av kung Carl XVI Gustaf under hans resa i USA 1976. Den har insprutningsmotorn från EMS/GLE och en trestegad automatlåda. I kupén finns en extra sätesrad med två fällstolar. Bland utmaningarna under renoveringen fanns de specialbyggda bakre sidodörrarna och unika inredningsdetaljer som innertaket.
Juryns motivering: En imponerande renoveringsinsats utförd på en unik bil som är en liten del av vår nutidshistoria.
Läs hela reportaget i Klassiker 2/2023
2. Renault 5 GTE 1988
Ägare: Christoffer Elamsson
Den nya generationen Renault 5 satte fart på försäljningen i Sverige. Tuffaste versionen här var välutrustade GTE med elhissar, fjärrstyrt centrallås och lättmetallfälgar. Christoffer Elamsson växte upp med Renault 5 och när han ville skaffa en igen upptäckte han att modellen som en gång var så vanlig inte längre var det. Den här har Christoffer steg för steg förbättrat skicket på.
Juryns motivering: En av mycket få överlevare som inte helt busats i bitar och nu återställs detalj för detalj till originalskick.
Läs hela reportaget i Klassiker 2/2023.
3. Porsche Typ 64
Ägare: Jörgen Andersson
Det blev bara tre Typ 64, ett slags sportversion av Volkswagen Typ 1 byggd av Porsches konstruktionsbyrå. Den konstruerades för att användas i ett långlopp mellan Berlin och Rom, men när andra världskriget bröt ut ställdes tävlingen in. Idag ses den som den urmodern till de bilar som Porsche tillverkat under eget namn. Efter nio år och 6 000 arbetstimmar har Jörgen Andersson en alldeles egen Typ 64 med kaross handknackad i aluminium av plåtslagaren Ulrik Ottosson. Trots eller kanske tack vare allt hårt arbete är han inte rädd för att använda den, Jörgen kör gärna fort och länge.
Juryns motivering: Ett enormt nedlagt arbete har resulterat i en bil som inte bara är annorlunda att se på utan också är mycket välbyggd och körbar.
Läs hela reportaget i Klassiker 3/2023.
4. Jensen FF 1969
Ägare: Filip Mellander
En bilhistorisk milstolpe – första produktionsbilen med konstant fyrhjulsdrift och låsningsfria bromsar. Med beslutet att bara tillverka den som högerstyrd gjorde Jensen det svårt för FF att nå ut till den marknad där den hade haft bäst chans – USA. Filip Mellander äger en av bara 320 tillverkade. Hans far Carl-Einar köpte den redan på 1980-talet och lät karossrenovera och lackera om den. Filip tog över bilen för några år sedan och har sedan dess gått igenom chassit och bytt bussningar och dämpare. Som ny utmålades FF i tester som ”The safest car in the world” – bakom ratten på detta ex förstår man varför.
Juryns motivering: Ett stycke bilhistoria som verkligen pekade i rätt riktning, dessutom är exemplaret i ett fantastiskt skick.
Läs hela reportaget i Klassiker 4/2023.
5. Alfa Romeo 1750 Berlina "GTAm" 1970
Ägare: Fredrik Assarsson
Att renovera en bil kan också vara att lyfta sig själv och sina kunskaper till nya nivåer. Alfa-entusiasten Fredrik Assarsson ville utmana sin förmåga som plåtslagare. Alfa Romeo byggde aldrig någon breddad tävlingsversion av stora 1750 Berlina, men i Sydafrika fanns en privatförare som tävlade med just en sådan bil. Fredrik skaffade den rostigaste Berlina han kunde hitta och satte i gång. När bilen var nästan klar kom smällen! En dikeskörning skadade bakpartiet och Fredrik fick börja om med karosseriarbetet. Sex veckor senare var han i hamn – igen!
Juryns motivering: En Alfa som känns helt naturlig trots att den aldrig fanns, skapad med målinriktad yrkesstolthet och stor känsla för detaljer.
Läs hela reportaget i Klassiker 5/2023.
6. Volkswagen Typ 1 Export 1952
Ägare: Richard Hausmann
Att behålla patina är en etablerad trend, Lars Eriksson som driver firman NissLars har med renoveringen av Richard Hausmanns Volkswagen tagit det hela till en ny nivå. Den är inte omlackad, i stället är den kastanjebruna originalfärgen framskrapad under ett lager med svart enkomponentslack. Till de svåraste ställena användes en nerslipad tandborste! Det som inte syns – bottenplatta och motor är helrenoverat och elsystemet är nytillverkat. Men det som syns som inredningen är bara varsamt tvättat. Efter fem år och tusen arbetstimmar var Lars Eriksson i hamn och kunde lämna ifrån sig bilen till ägaren Richard.
Juryns motivering: En renovering med respekt för historien och materialet, tillvägagångssättet har potential att bli trendskapande.
Läs hela reportaget i Klassiker 6/2023.
7. Volvo 740 GL 1988
Ägare: Viktor Järpemo
Kanske var 1980-talet biltillbehörens bästa decennium. Då fanns det både mängder med praktiska prylar och sånt som skulle göra bilen snyggare – stylingtrenden sköljde över Sverige. Viktor Järpemo har ända sedan han var tonåring haft ett stort intresse för Volvo 740 i allmänhet och biltillbehör till den i synnerhet. Till den här bilen har han monterat det mesta och de bästa tillbehören som han samlat på sig genom åren. Drygt 50 olika originaltillbehör från Volvo finns på bilen. I vårt reportage iscensatte vi hur fotografierna kunde se ut i Volvos tillbehörskataloger på 1980-talet med hjälp av Viktor Järpemos bil.
Juryns motivering: Trots att det finns drygt 50 originaltillbehör monterade på Volvon så är den ändå smakfull och snygg och inte minst en återskapad tidskapsel.
Läs hela reportaget i VolvoKlassiker 2023.
8. Jowett Javelin Saloon 1951
Ägare: Klas Andersson
Det var mycket som var rätt med Jowett Javelin – självbärande kaross, individuell hjulupphängning fram och låg tyngdpunkt. Drivkällan var en fyrcylindrig boxermotor. I Sverige sålde det udda engelska märket bra, hela 1 871 exemplar från 1948 till 1954 – då företagets personbilstillverkning lades ner. Klas Andersson tog över en bil som renoverats en gång i tiden men som stått i 27 år. En krockskada på bakluckan lagades och sedan vidtog det som är grundkursen i att få en bil körbar: Bromsar, tänddelar, service och nya däck. Ett dött startrelä och en läckande vattenpump behövde också fixas, efter det hade Klas en Javelin redo för vägen igen. Klassiker fick låna den för ett resereportage och utprovning.
Juryns motivering: Vardagsbilar från förr kan lätt bli bortglömda när de kommer från utdöda bilmärken, därför är det en kulturgärning att rädda en sådan.
Läs hela reportaget i Klassiker 7/2023.
9. Mazda MX-5 1990
Ägare: Calle Berntsson
Miata var en omedelbar succé vid lanseringen 1989. Ändå var det inte självklart att den skulle importeras till Sverige, men även här gick en liten, lätt öppen sportbil hem. Nu har den första generationen MX-5 blivit en eftersökt klassiker. Calle Berntsson är andre ägare till en av de allra första bilarna som kom hit och mätaren står på bara
1 800 mil. Den har kvar den främre registreringsskyltshållaren som många ägare plockade bort liksom den speciella dekalen i fronten som de svensksålda -90:orna fick. Däcken är fortfarande de Bridgestone Potenza som Mazdan levererades med. Det här exemplaret har inte åldrats och det har inte modellens körglada egenskaper heller.
Juryns motivering: Ett helt orört exemplar som har kvar alla de speciella detaljer som de första Mazda MX-5 som kom till Sverige hade.
Läs hela reportaget i Klassiker 7/2023.
10. Peugeot 504 GL Diesel 1976
Ägare: Karl-Göran Staaf
De snygga formerna stod Pininfarina för – som på så många Peugeotmodeller. Men det som 504 verkligen blivit känt för är ett i det närmaste outtömligt bruksvärde. Det gäller inte minst dieselmodellerna. Det är därför som K-G Staafs exemplar är så speciellt. Mätaren står på ynka 7 500 mil och Karl-Göran är övertygad om att det stämmer. Inredningen är i ett exceptionellt fint skick, vilket tyder på att bilen också förvarats väl genom åren. När K-G Staaf tog över bilen hade den stått i många år och eftersom en skärm hade en kulörskillnad efter en skada så lät han lackera om hela bilen för att den verkligen skulle bli så fin som den förtjänade.
Juryns motivering: En bil som borde ha använts tills den inte fanns mer, istället har den haft, och har, ägare som vårdat den extremt väl.
Läs hela reportaget i Klassiker nr 9/2023.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.