Nästa artikel
Grattis Audi Quattro!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Audi Quattro!

Publicerad 15 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Olivia och Oliver har namnsdag passar vi på att hylla Quattro.

Quattro betyder helt enkelt fyra på italienska och spanska, stavar du
det med ett t så är betydelsen densamma fast på portugisiska.

När Audi Quattro introducerades på Genèvesalongen 1980 såg bilvärlden
annorlunda ut. I Genèvekatalogen fanns en del för personbilar och en
för fyrhjulsdrivna terränggående fordon. Audi Quattro passade inte
riktigt in i det mönstret, en sportkupé med permanent fyrhjulsdrift och
turboladdad motor.

1980 hette rallykonkurrenterna saker som Fiat 131 Abarth och Ford
Escort RS 1800
. Med ändrade regler som tillät fyrhjulsdrivna bilar var
definitivt en ny tid här.

Den första segern med en Audi Quattro tog Hannu Mikkola i Svenska
Rallyt 1981. Senare samma år skulle Michèle Mouton bli historisk då hon
vann San Remo-rallyt, det var första gången en kvinna vunnit ett
VM-rally.

1982 tog Audi hem konstruktörstiteln efter att Mouton vunnit i
Portugal, Grekland och Brasilien och Mikkola i Finland och
Storbritannien.

1983 tog Audi nästa utvecklingssteg då Sport Quattron homologiserades
för den nya Grupp B-klassen. Den 32 centimeter kortade karossen var 300
kilo lättare då många delar av tillverkade i kevlar och kolfiber.

1983 vann Hannu Mikkola VM-titeln och 1984 blev Stig Blomqvist
världsmästare samtidigt som Audi också tog hem konstruktörstiteln. Nu
började andra tillverkare komma ikapp med bilar som Peugeot 205 Turbo
16, Ford RS200, MG Metro 6R4 och Lancia Delta S4.

Utvecklingen skenade och under 1986 skedde flera tragiska dödsolyckor och Grupp B förbjöds inför 1987 års säsong.

Audi Quattro tillverkades mellan 1980 och 1991. De synliga
förändringarna genom modellåren var små. Idag kallas Quattron ofta för
Urquattro för att skilja den från senare Audimodeller med fyrhjulsdrift.

Vit lack, Audi Quattro - kan det bli mer 1980-tal?

1983 kom den kortade och lättade Sport Quattron. Den 2,1 liter stora turbofemman gav i gatbilsversion 306 hästkrafter vilket gjorde att 0-100 km/h klarades på 4,9 sekunder.

1984 blev Stig Blomqvist världsmästare med Audi Quattro.

Sport Quattro homologiserades för den nya Grupp B i rally. Rallycirkusen blev allt nu allt snabbare och farligare.

En av de mest extrema versionerna av Quattro var den som användes i backtävlingen Pikes Peak.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.