Nästa artikel
Grattis Austin & MG Maestro!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Austin & MG Maestro!

Publicerad 2 oktober 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Ludvig och Love har namnsdag firar vi en bil som ville bli en mästare, Maestro.

Nu var det 1980-tal, British Leyland hade gått ur krisen genom statligt övertagande. Dess personbilsdivision hette nu AustinRover Group och det var dags för helt nya modeller, de tre bilarna vars modellnamn började på M: Metro (namnsdagsbil den 23 september), dagens bil Maestro och slutligen Montego (namnsdagsbil den 5 november).

Från BMC-arvet hade Maestro egentligen bara kvar byggsättet med tvärställd motor (fast utan växellådan under motorn) men det hade numera alla i klassen.

Internkoden under utvecklingen var LC-10, prefixet ADO från BMC-tiden hade symboliskt skrotats efter Metro vars projektkod varit ADO88.

För formgivningen av Maestro svarade David Bache som hos Rover ritat den första Range Rovern och även Rover SD1. Han använde delvis samma stilelement på denna mycket mindre bil och resultatet kallades lite elakt en Allegro från Rover.

Maestro introducerades 1983 både som Austin och MG, men inför 1988 beslöts att namnet Austin inte längre skulle användas. Maestro blev då ett bilmärke men var förvirrande nog fortfarande ett modellnamn för de varianter som hade MG-emblemet i fronten.

Maestro marknadsfördes aldrig i Sverige och tillverkningen upphörde 1992.

Maestro ersatte Allegro men var som halvkombi mer mångsidig. Motorn på 1275 cc hade ursprung från A30 1951 men var nu uppgraderad till A+ och gav 68 hk. Den fanns också med en OHC-motor på 1,6 liter. Den kallades R och var utvecklad ut den gamla E-motorn känd från Maxi och Allegro.

Med MG-emblem hade Maestro sportiga ambitioner. R-motorn var uppskrämd till 103 hk. Snart kom i stället den nyutvecklade S-motorn på 1,6 respektive 2 liter.

Digitala instrument var framtiden 1983 liksom en inbyggd färddator med en kvinnoröst som tjatade om säkerhetsbältet, glömd handbroms, bensinen slut etc. Försvann snart och Nicolette McKenzie som talat in alla budskap fick söka ny sysselsättning.

Även Maestro kom som Vanden Plas med läder och trädekor. Inte alla traditionalister var roade.

Reklambildens budskap är subtilt - lapplisan väntar inte på att P-mätaren skall slå över på rött utan på att hennes pass skall sluta så hon kan få åka Maestro. Den manlige ägaren sitter i bilen och väntar.

För att glädja en del M.G.-entusiaster och förarga andra tar vi med ännu en MG Maestro, denna gång en Turbo från 1990. Förutom kjolpaket hade den en 2-liters turbomotor på 152 hkr, vilka slungade bilen från 0 till 60mph på 6,7 sekunder.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.