Nästa artikel
Grattis Chevrolet Corvair!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Corvair!

Publicerad 27 mars 2009 (uppdaterad 6 december 2021)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Rudolf och Ralf har namnsdag passar vi på att hylla Corvair!

Corvair är ett skapat namn och har därför ingen allmän betydelse. Det är säkert bildat för att associera till Corvette och till att Chevrolets första kompaktbil Corvair var just luftkyld.

När GM skulle reagera på den växande importen av europeiska småbilar, särskilt Volkswagen, verkar det som konstruktörerna utgått från de två vanligaste maximerna i Detroit- if you can't beat them – join them och bigger is better! Corvair var helt enkelt en VW i kromosomformat - with the engine in the rear where it belongs in a compact car, som det stod i en tidig annons för Corvair.

Corvair av den första årsmodellen 1960 var en ganska bruksbetonad fyradörrars bil. Den luftkylda boxern var på 2,3 liter och 80 hk. Den följdes snart av en snitsigare coupé och med power-pack gav motorn 98 hästkrafter. Men mer skulle komma, Corvair sålde inte så bra till en början. VW-ägarna ville inte byta och den som inte hade köpt VW för den var en funny foreign car tyckte ofta att Corvair också var konstig.

Därför kom Chevy II för att från 1962 ta upp kampen med Falcon och Valiant. Corvair utvecklades i stället mot entusiastmarknaden med bucket seats, fyrväxlad låda och en mängd sportkosmetik. Det säger en hel del att det såldes tre gånger så många convertibles som stationsvagnar!

Det var tur för Corvair att den kom att köras av intresserade bilförare och mindre av passagerare som styr, som är det vanliga i USA. Den kategorin ställer sig på bromsen så fort de blir rädda. Görs det i en kurva blir det med pendelaxlar ofelbart sladd. Därför fick Corvair ett lite tråkigt rykte, påhejat av en viss advokat som senare utan framgång ställde upp i ett amerikanskt presidentval. Faktum är att bara ett kapitel i boken Unsafe at any speed handlade om Corvair. Denne man har för övrigt namnsdag idag. Men det glömmer vi nu.

Låt oss istället minnas den 27 mars 1962 när Corvair med överladdning – turbo – presenterades. Den sexcylindriga motorn döptes redan vid lanseringen till Turbo-Air och det kan vara lite förbryllande så här i efterhand. Då var det det faktum att motorn var luftkyld som åsyftades. Nu var det en äkta turbo som verkligen satte fart på motorn och som dessutom fungerade! 

En ny generation kom 1965 med helt ny och snygg kaross. Den bakre hjulupphängningen var också ny med dubbelledade drivaxlar som motverkade att det kurvinre hjulet vek sig.

I Sverige finns en liten men mycket livaktig klubb för Corvair corvairclubsweden.se/

Den första årsmodellen 1960 representeras här av en Corvair 700 i introduktionsfärgen Cascade Green. Broschyren var ovanligt teknikspäckad, det gällde att övertyga om de VW-liknande lösningarna.

Stationsvagnen hette Corvair Lakewood och debuterade 1961. Den svarade för mindre än 2 procent av hela produktionen av Corvair. Någon stationsvagn fanns inte i generation 2.

GM:s motorer har alltid namn och Corvairs kallades Turbo-Air. Det var kylfläkten som åsyftades men den 27 mars 1962 presenterades en riktig turboladdad motor med 160 hk. Den gick bara att få i Monza coupé och convertible som då fick tillnamnet Spyder.

Varje år gjordes minimala ändringar av lister och emblem så att årsmodellerna skulle kunna skiljas åt. Att detta är en 64:a ser kalenderbitaren genast.

Generation 2 kom till modellåret 1965 och fanns också fyradörrars hardtop. Formgivningen anslöt till full-size Chevrolet som den traditionella modellen nu kallades.

Nästan inga årsmodellförändringar gjordes på generation 2. Försäljningen sjönk drastiskt trots att kritiken gällde den första generationen. I maj 1969 tog det slut, Corvair lades ned. Total produktion drygt 1,6 miljoner bilar, varav bara knappt 22 procent var av generation 2.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.