Nästa artikel
Grattis Citroën Ami!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Citroën Ami!

Publicerad 21 februari 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Hilding har namnsdag passar vi på att hylla Ami!

Mellan ID 19 och 2CV var det ett stort hål i Citroëns program. Det hålet fylldes på våren 1961 när Ami 6 presenterades. Den var inte den DS19 i miniatyr som många hoppats på utan en utveckling på 2CV:s bottenplatta och med den luftkylda 2-cylindriga motorn.

Samme man som ritat Traction Avant och DS 19, Flaminio Bertoni, hade under en förmodat svår period i sitt konstnärskap givit Ami 6 dess bisarra linjer. Bilens uppsyn har av Citroënkännaren Olivier de Serres liknats vid en grimaserande komisk groda. Ända blev Ami 6 en succé och var i flera år den mest sålda bilen i Frankrike.

Ami betyder vän på franska men modellnamnets ursprung är internbeteckningen AM som anger släktskapet med den första A-modellen 2 CV. Citroën lekte med orden med DS och ID som har samma uttal som de franska orden för gudinna och idé. L'Ami 6 låter på franska som La Missis, kvinnliga associationer alltså.

Ami 6 tillverkades 1961-1969 i 1 035 866 exemplar och efterträdaren Ami 8 i 773 344 exemplar 1969-1979.

Att bakrutan vinklats bakåt gav bättre huvudhöjd bak och så höll sig rutan ren. Det var argumenten, men så extremt som Citroën önskat upplevdes det nog inte. Konventionella Ford var ju två år före.

I Sverige fick bilen inte heta AMI av juridiska skäl. Bilföretaget MotorAMI protesterade och svenska Citroën kallade därför bilen MI 6 respektive MI8. Motoreffekten var från början 22 hk men höjdes snart till 26.

En kombi kom i augusti 1964. Det fanns också en skåpbil med två dörrar och plåtsidor.

Instrumentpanel, ratt och reglage är mycket typiskt Citroën, särpräglat!

Efterträdaren hette Ami 8, i Sverige mi 8, och kom 1969 då Ami 6 fasades ut. Den nya bilen hade ett utslätat nosparti och fick fastback i stället för den inverterade bakrutan. Motorn gav nu 35 hk.

Inte ens med den nya fronten såg Ami 8 särskilt konventionell ut. Ami 8 var bas för M35, Citroëns första (och näst sista) bil med Wankelmotor som tillverkades i 257 exemplar 1969-1971.

Ami Super dök upp som 1973 års modell och hade den från GS kända fyrcylindriga motorn på 1015 cc. Framifrån kändes denna raket igen på ett emblem i grillen och luftslitsar under denna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.