Nästa artikel
Grattis Ford Fairlane!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Fairlane!

Publicerad 7 december 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Dagens namnsdagsbil. Idag när Angela och Angelika har namnsdag firar vi i enlighet med Klassikerkalendern Ford Fairlane!

Fair Lane var namnet på Henry Fords egendom nära Dearborn och Fairlane blev ett slitstarkt serienamn som Ford använde under sexton modellår.

Första året var 1955 då Fairlane ersatte Crestline som benämning på den dyraste modellserien, den som var överordnad Mainline och Customline ( se Namnsdagsbilar 25 oktober respektive 29 juli).

Fairlane fick inte vara top-of-the line så länge, redan 1957 kom Fairlane 500 som i sin tur 1959 petades ett snäpp ner av Galaxie. Fairlane blev instegmodellen för att 1961 bli namnet på en ny intermediary. Så där gjorde alla i Detroit, nya modellnamn ansågs öka intresset och de gamla vårdades därför inte så de försvann efter ett tag.

Första året 1955 skilde sig Fairlane från rangtvåan Customline genom annan sidodekor, mera krom och bättre klädselmaterial. Convertible fanns bara som Fairlane.

Helt ny var Ford 1957 och den kom i två storlekar med olika hjulbas, Custom och Fairlane. Den större fanns som Fairlane och Fairlane 500 med skillnad i kromprakt. Fairlane 500 var bara 2% dyrare än Fairlane och sålde över 400% bättre. Man undrar vad det var för vits med att ha två modellserier när prisskillnaden var så liten.

Ford fortsatte 1958 med en inte helt lyckad facelift av 57:orna. Den redan kromtunga Fairlane 500 kunde förses med ännu mera krom som options.

Man såg fortfarande att 59:an var en Ford men karossen var helt ny. Nu endast en hjulbas och Fairlane 500 var toppmodellen bara några månader för att ersättas av Galaxie med en annan och kantigare taklinje.

Helt ny kaross blev det också 1960 men den här gången utan stilmässiga tillbakablickar. Fairlane var nu den billigaste modellserien men för 77$ till fick man motsvarande Fairlane 500 med mera krom.

Inför 1962 applicerades namnet Fairlane på en helt ny bil. Det var en intermediary, som i princip var en förstorad Falcon. Den blev rätt populär även i Sverige där den till en början bara fanns med sexa.

Fairlane undergick varje år en facelift och 64:an ser mer kraftfull ut. Paletten utvidgades med hard-top och stationsvagnar och motorurvalet blev allt rikhaltigare.

Sista året för Fairlane med grundkarossen från 1962 var 1965 med en face-lift som med underliga veck och utbyggnader var allt annat än lyckad.

Med ny kaross sedan 1966 fortsätter Fairlane 1967 nu med ett sportigt prestandatema. Det gällde att hänga med GM som med Pontiac GTO hade initierat segmentets muskelbilar.

Ford has a better idea var 1968 års slogan och Fairlane fick återigen helt nya karosser, bland annat en fastback. Men slutet är nära för Fairlane, Torino kallas nu toppserien och inte längre Fairlane 500.

Året därpå - 1969 - är Fairlane 500 förvisad till pensionärsbil. Den snälle Granpa, som säkert beställt sin bil med sexa, tar sonsonen med på fisketur. Om han vill byta bil 1971 får han ta en Torino, både Falcon och Fairlane är nedlagda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.