Nästa artikel
Grattis Hillman Minx!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Hillman Minx!

Publicerad 27 april 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Engelbrekt  har namnsdag vill vi gärna göra dig uppmärksam på Minx.

Minx är ett engelskt ord som nu mest översätts med fräck slyna men som hade den mer oskyldiga betydelsen yrhätta när bröderna Rootes 1931 valde namnet Minx för en ny modell av Hillman.

Hillman Minx tillverkades under nära 40 år i flera upplagor. Det var en volymbil i den lägre mellanklassen med konventionell teknik. I England ansågs Minx vara lite elegantare än konkurrensen från Austin och Morris.

Minx slutade tillverkas 1970, samma år som Rooteskoncernen blev Chrysler United Kingdom Ltd.

Minx fanns 1934 som tvåsitsig roadster som trots utseendet inte ansågs som en sportbil.

En sportbil var Aero-Minx med trimmad motor och splinesmonterade ekerhjul. Strömlinjeform var högsta mode 1934 men Aero-Minx fanns också i två öppna varianter i traditionell stil.

Här kommer Spara med sitt kassaskrin och uppmanar 1939 års bilkunder att köpa en Minx, som nu klätts i en bullig kaross av sent trettiotalssnitt. Karossen blev självbärande från 1940.

Förkrigsmodellen moderniserades 1947 med inbyggda strålkastare och rattväxel. De flesta var täckta men det fanns också en elegant Drophead Coupé.

Londons första bilsalong efter kriget ägde rum 1948. Där visade Rootes en helt ny Hillman Minx med USA-inspirerade linjer, inte så konstigt för Raymond Loewy - skaparen av Studebakers 47:or- hade konsulterats.

Nästa upplaga av Minx presenterades 1956 i en smäcker form som lite påminde om Studebaker. Motorn var den toppventilare på 1390 cc som kom redan 1954 i förra modellen.

Hillman var det enda engelska märke som i broschyrerna körde med vita däcksidor. Det passade fint på cabrioleten vars sufflett hade tre positioner, täckt, öppen och de ville, det vill säga bara öppen över framsätet.

Grundkarossen från 1956 stod sig länge. Efter en lyckad modernisering 1963 blev 1967 det sista året. Motorn var då på 1725 cc.

En större bil togs fram som ersättare till Minx men denna sålde fortfarande så bra att den fick gå parallellt med den nya modellen som fick namnet Super Minx och kom på marknaden som 1961 års modell.

Både Minx och Super Minx avlöstes i början av 1967 av en ny Minx som i själva verket var en billighetsmodell av Hillman Hunter, en av de många varianterna i Arrowserien.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.