Nästa artikel
Grattis Lancia Appia!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lancia Appia!

Publicerad 22 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Allan och Glenn har namnsdag vill vi gärna göra dig uppmärksam på Appia.

Lancia döpte sina modeller efter de fornromerska vägarna. Via Appia var en kustnära väg från Rom till nuvarande Brindisi. Lancia Appia var märkets minsta modell från 1953 till 1963.

Det var en typisk Lancia med en V4:a 1089 cc . Den hade så liten vinkel mellan cylindrarna att bara ett topplock behövdes. Karossen var självbärande och mittstolpe saknades mellan de fyra dörrarna.

Lancia var först med separatfjädring fram och Appia var den sista modellen med ursprungskonstruktionen från 1920-talet, teleskopiska fjäderdon med inbyggda stötdämpare. En karaktärsfull bil för konnässörer.

Den första Appian såg ut som en nedskalad version av Aurelia Berlina. Enligt traditionen var alla högklassiga franska och italienska bilar högerstyrda, så också Appia år 1953.

Appia serie 2 har behållit den traditionella fronten men karossen har gjorts kantigare. Vänsterratt var nu normen i Italien men också i Sverige trots att vi 1956 ännu hade vänstertrafik.

En vacker Lancia cabriolet rattad av en svensk Lancista på Malmby flygfält i samband med 2008 års internationella Lanciarally. Karossen byggdes från 1957 till 1962 av Vignale efter ritning av Michelotti i 1586 exemplar.

Tredje serien av Appia presenterades i mars 1959 med något starkare motor. Den traditionella fronten har ersatts av en grill liknande den på den större Flaminia.

Det fanns också en coupé av Appia i samma formspråk som Flaminia coupé, men så var också båda ritade och byggda av Pininfarina. Andra karossmakare som Allemano producerade också specialkarosser på Appia.

Appia Sport hade en mycket vacker kaross signerad Zagato. Det här exemplaret var utställt 2007 på Rétromobile.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.