Nästa artikel
Grattis Lancia Thema!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lancia Thema!

Publicerad 2 november 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Idag har Tobias namnsdag. Men inte här. Vi väljer istället att plocka ett klassiskt bilnamn ur Klassikers unika almanacka. Vi tar Thema. Hip hipp hurra!

Exakt 276 ord in i den här artikeln kommer det ord du väntat på. Alltså det ord som dök upp i ditt huvud precis nyss när du läste rubriken, ett ord som med hundraprocentig automatik alltid måste fram i bildiskussioner när temat är Lancia Thema. Reflexen är lika starkt betingad som när någon yppar: "Citroën SM". En sekund, två sekunder: Maserati!

Jag tror ni fattar. Men vi väntar lite till.

Thema efterträdde Lancia Gamma 1984. Ännu en bokstav i det grekiska alfabetet med andra ord, en tradition Lancia inledde redan 1908 - med Lancia Alfa! Lancia har nu inte varit särskilt konsekvent i nyttjandet av grekiska bokstäver. Omega snodde tyskarna och det är högst tveksamt om Xi och Omicron betraktas som säljande modellnamn.

Thema var en av "de fyra", alltså den fyrklöver av bilar som föddes ur ett industriellt samarbetet där Saab, Lancia, Fiat och Alfa Romeo ingick. Syskonmodellerna hetter 9000, Croma och 164 och samtliga lanserades i mitten av 1980-talet som verkligt moderna, bekväma och rymliga skapelser.

Egentligen var det mer av en treklöver då Lancia vid den här tidpunkten var helt integrerat med Fiat. Alfa Romeo hade ännu några år kvar som eget märke.

Till skillnad mot syskonen laddade Lancia på ordentligt med motoralternativ och även en kombikaross (som byggdes i Pininfarinas fabrik från 1986 - 21 074 exemplar).

Thema fanns mellan 1984 och 1994 och under den perioden gjorde följande maskiner sig gällande under huven:

Raka fyror:  2,0 liter med 8 ventiler, 2,0 liter med 16 ventiler, 2,0 liter med 8 ventiler och turbo, 2,0 liter med 16 ventiler och turbo. Diesel 2, 4 liter och 2,5 liter.

V6: 2,8 liter 12 ventiler (PSA), 3,0 12 ventiler (Alfa Romeo).

V8 (nu närmar det sig): 3,0 liter och 32 ventiler. Lite olika storlek, men effekten låg 205-215 hästkrafter och tillverkaren var, ta-daam, Ferrari!

Ferrarimotor och framhjulsdrift. Hur tufft som helst.

Detta var den optimala versionen av Lancia Thema, kallad 8.32. Motorn var en nedtrimman Ferrari 308 qv och även på italienska vägar var den en ovanlig syn. Den första serien byggdes 1986-88 och omfattade 2 370 exemplar och Serie 2 1989-92 1 601 stycken. En specialutgåva gjordes också, i Ferrarirött om blott 64 exemplar jämt fördelade mellan Serie 1 och 2.

Med Ferrarimaskin toppade Thema hela 240 km/h och 0-100 avverkads på 6,8 sekunder i versionen utan katalysator.

Lancia Thema var en rymlig och representativ vagn som bar Lanciamärket med den äran. Den var ett återinträde på den lyxiga arenan, inte minst vad gäller inredningar, och modellpaletten började med Y10, en designmässigt framåtblickade stadsbil.

Exporten av var begränsad och i våra ögon är Thema den mest exotiska medlemmen i de fyras gäng. Inte minst med den där motorn från Maranello.

Diskretion präglade 8.32. Det krävdes kännarblick för att särskilja den Ferrarimotoriserade versionen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.