Nästa artikel
Grattis Mercury Marquis!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Mercury Marquis!

Publicerad 15 juni 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när  Margit och Margot har rätt till kaffe på sängen vill vi även fira Marquis.

1967 döpte Mercury sin största tvådörrars hardtopmodell till Marcuis. "Det här är det närmaste en annan bil kan komma körupplevelsen och känslan i en Lincoln Continental" menade Mercury i samtida reklam. Fatta, en mildare version av Lincoln, inte en uppklädd Ford.

"Come together" sjöng The Beatles 1969 samtidigt som Mercury införde Marquis som namn på alla karossvarianter av "fullsize"-modell.

Fram till och med 1972 fanns viljan att nästan vara en Lincoln kvar. Dolda strålkastare och fenderskirts var Lincolnattribut värda att ta efter. V8-motor på 429 kubiktum var standard kopplad till en trestegs automatlåda.

1973-78 blev utseendet mer Fordlikt igen och 1975 fick karossen detaljförändringar för att se lite längre ut. Grand Marquis var född. En motor på 460 kubiktum blev tillval eller en mindre på 400 kubiktum ersatte 429:an.

1979 var det dags att banta bort all överflödig vikt ändå skulle fasaden av "fullsize" hållas uppe. Kvar blev något där det såg ut att fattas en meter på mitten av bilen och nu var man nere på en motor på 302 kubiktum.

Sista krympningen kom 1983 då Marquis återkom på en mindre plattform med en fyrcylindrig basmotor på 2,3 liter. 1986 ersattes Marquis av Sable men Grand Marquis finns kvar som bilmodell än idag.

Mercury Marquis Colony Park från 1970 med sitt Lincoln-tycke är det närmaste gigantisk. Fullsize när det är som bäst.

1979 och fortfarande finns ambitionen kvar att vara fullsize även om det innebär märkliga proportioner.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.