Nästa artikel
Grattis Montego!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Montego!

Publicerad 5 november 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag i Klassikerkalendern. I dag när Eugen och Eugenia har namnsdag tänker vi på och grattar Montego. Austin, MG och Mercury Montego!

Montego Bay är Jamaicas näst största stad och en populär semesterort i Karibien.

Många engelsmän semestrar där och därför kändes Montego som ett positivt namn för den tredje av de nya konstruktioner, alla med modellnamn som började på M, som skulle rädda det som en gång var British Leyland men som nu i början på 1980-talet hette AustinRoverGroup.

Montego exporterades till flera länder men inte till Sverige varifrån British Leyland drog sig tillbaka 1980-talets början.

I likhet med Maestro (namnsdagsbil den 2 oktober) fick Montego vid introduktionen 1984 ett ganska svalt mottagande.

Tillverkarens rykte var inte det bästa efter 1970-talets kvalitetsproblem. Engelska bilar förlöjligades av en grupp inhemska motorjournalister anförda av Jeremy Clarkson på ett sätt som många engelsmän ansåg vara rena landsförräderiet.

AustinRover försökte återvinna förtroendet med ny teknik och förbättrad kvalitetskontroll. Problemet med Montego var att den uppfattades som en Maestro med längre överhäng fram och bak, vilket den i princip också var.

Maestro hade formgivits av David Bache men han hade slutat och Montego ritades av Roy Axe. Det var inte lätt att trolla bort släktskapet med Maestro men ett försök var med bakrutan som gick i ett med tredje sidorutan på var sida - ett stildrag som hämtat från Studebaker Starlight 1947.

Precis som Maestro såldes Montego till en början både som Austin och MG. Redan innan företaget bytte namn till Rover Cars blev namnet Austin ansett som ålderdomligt och lades ned som bilmärke. Montego kvalificerade sig inte för att kallas Rover varför de versioner som förut prytts med Austinnamnet från 1988 såldes rätt och slätt som Montego.

Montego skulle konkurrera på den lukrativa tjänstebilsmarknaden i den lägre mellanklassen där volymerna fanns. Good news för Montego var att Ford Sierras geléartade formgivning inte slog men bad news var att det blev Vauxhall Cavalier som tog det mesta av Fords tappade försäljning.

Trots allt hängde Montego med i över tio år och lades ned först efter BMW:s övertagande av den engelska biltillverkaren.  Den bästa och mest populära Montegon blev kombin som var lika rymlig som en Volvo 245 men betydligt billigare.

Även Mercury har använt modellnamnet Montego på sina varianter av Fords modeller. Det skedde under två perioder, först 1968-1976 och sedan 2005-2007.

Montego kom i ett stort antal utrustningsvarianter och med flera motoralternativ inklusive en diesel. Första åren kunde man till och med få den motor på 1275 cc som var känd från Mini. Bakifrån gick det inte att förväxla Montego Saloon med någon annan bil på marknaden. Den märkliga bakrutan var ett säkert kännetecken. De manuella växellådorna köptes in från Honda.

Prestandamodellen med turbo såldes enbart under MG-namnet. Den hade 152 hkr och sprintade till 60 mph på 7,4 sekunder. De röda säkerhetsbälten betraktades med skepsis av den traditionella engelska motorpressen som ändå höll MG Montego Turbo för en kompetent sports saloon.

Kombiversionen var mycket rymlig tack var sitt ganska lådbetonade yttre. Den fanns i alla varianter, även som GTI med sportigt svärtad dekor.

Kombin hade ett bakåtriktat tredjesäte där ganska stora barn kunde sitta. Pressfotona togs gärna i en vinkel som framhävde likheten med Volvo kombi som på den tiden var en verklig statusbil i UK.

Nu är det 1990 och Montego som inte fick bli en Rover har ändå ett märke på motorhuven som är till förväxling likt Rovers sköld. Montego hade nu mognat och köptes knippvis av kostnadsmedvetna vagnparkägare.

MG Montego fanns också med den vanliga tvåliters sugmotorn på 115 hkr med nästan samma utvändiga attribut som turbomodellen. Båda börjar få samlarstatus i England men inte särskilt många finns kvar.

En Mercury Montego Brougham från 1976 i epokens svulstigt utsvävande stil, bortglömd systerbil till Ford Gran Torino som blivit odödlig genom Clint Eastwoods film med samma namn.

Den (hittills?) sista Mercury Montego (2005-2007) är intressant ur svenskt perspektiv för det är Mercurys variant av Ford Five Hundred. Båda var baserade på plattformen utvecklad av Volvo för S80 .

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.