Nästa artikel
Finbesök och donatordelar i studion
PODCAST

Finbesök och donatordelar i studion

Publicerad 20 mars 2020 (uppdaterad 27 juni 2020)
Vad har Lotus Esprit och Saab 9000 för gemensam reservdel? Vilka franska backspeglar har använts av alla sportbilstillverkare? Och varför körde Calle Carlquist supersportbilen Jaguar XJ220 utan ägarinnans tillåtelse? Allt detta och mycket mer i senaste avsnittet av Studio Klassiker!

Så lyssnar du:

Tryck på play 
och lyssna på Klassikers podcast Studio Klassiker. I det här avsnittet får redaktionsmedlemmarna Carl Legelius och Joakim Bergqvist finbesök av Calle Carlquist samt Anders Helgesson från systertidningen Vi Bilägare.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som").

Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!


Ett nytt instrumenthus var en av nyheterna när Volvo PV444B började byggas hösten 1950. Delen var dock närmast identisk med den som Pontiac använde till årsmodell 1947 och delvis 1948, detta menar i alla fall Calle Carlquist i veckans avsnitt.Venturi Atlantique 260I veckans avsnitt nämns också den franska sportbilstillverkaren Venturi som lånade delar från en uppsjö av olika biltillverkare. På blandat annat Atlantique-modellerna användes backspeglar från Citroën CX och baklyktor från BMW 3-serien.
Clean Air Transport var namnet på det svenska elbilsprojektet som skulle leverera fordon med nollutsläpp till Los Angeles. Projektet lades ner men den körbara prototypen lånade sina bakljus från Audi 80.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.