Nästa artikel
Trafikmagasinet, Glenning & andra bilprogram på TV
Avsnitt 112

Trafikmagasinet, Glenning & andra bilprogram på TV

Publicerad 15 augusti 2023 (uppdaterad 28 december 2023)
I år är det 45 år sedan SVT:s Trafikmagasinet hade premiär, dessutom har 20 år gått sedan programmet lades ner. Perstad och Glenning lockade en miljonpublik och det fick förstås andra tevekanaler att försöka sig på egna produktioner. Hur många minns du? Specialavsnitt om bilteve!

I detta avsnitt av Studio Klassiker pratar vi bilteve och listar höjdpunkter och bottennoteringar.

Joakim Bergqvist har spårat upp en rad olika vinjettmelodier till bilprogram från förr – hur många känner du igen?

Carl Legelius avslöjar att han inte bara varit gäst i ett 90-talets bilprogram, han lyckades dessutom repa en bil inför rullande kameror.

Trafikmagasinet var alltid störst. De första avsnitten var lite trevande men när en Skoda slog runt i en konbana fick Trafikmagasinet ett ordentligt genomslag.

"Det enda problemet var att när Skodan välte så hade man slutat filma, det enda som finns är stillbilder", säger Fredrik Nyblad. "Ändå förändrades hela medialandskapet och Trafikmagasinets roll i Sverige."

Som bäst hade Trafikmagasinet över 2,5 miljoner tittare – i dag finns inte ett enda motormagasin i svensk TV. Hur kommer det sig?

Så lyssnar du!
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Joakim Bergqvist och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

BRITISH LEYLAND - Klassikers samlarserie #31

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.