Erik Uppsälls rallyrustade Saab 99 Turbo vann läsartävlingen Årets Klassiker 2013! En buckla till i samlingen...
Klassikers läsare har sagt sitt. Vinnare av titeln Årets Klassiker blev med god marginal Erik Uppsäll och hans Saab 99 Turbo.
– Det är jättekul, säger Erik. Det har varit ett hårt jobb att göra den till en duglig rallybil men det har det varit värt.
Det är inte den första segerbucklan som Erik Uppsäll får ta emot. Om vi inte redan visste det tidigare är det bara att titta på hyllan i garaget där pokaler i olika storlekar står tätt packade. Han började köra rally i mitten av 1970-talet i en Saab V4 och har varit den modellen trogen – till för ett par år sedan då han bestämde sig för att byta upp sig till Saab 99.
Av Saabs ursprungliga fabriksstall existerar bara ett fåtal bilar, Eriks bil är byggd i efterhand men efter de homologeringshandlingar som gällde då.
– Saab hade inte mycket pengar då heller, säger Erik. Bilarna byggdes för hand med många lånade delar. Bromsarna bak hämtades från Porsche 914 – man ville ju att handbromsen skulle ta på bakhjulen. Insprutningen kom från Porsche 928.
Erik Uppsäll har redan deltagit i flera stora klassiska rallytävlingar med sin 99 Turbo men årets Svenska Rally hoppade han över.
– Det är inte tillräckligt mycket snö i år, säger han. De specialdubbade däcken kostar 3 000 kronor styck och på barmark slits de ut på nolltid. Är det däremot is och snö kan de hålla mer än en tävling.
Planer finns på att köra Winter Rally i Östersund i slutet av februari. Där har det snöat och töat om vartannat och arrrangörerna låter de klassiska rallybilarna åka först, innan vägarna blir sönderkörda.
– Och så blir det förstås Midnattssolsrallyt i sommar, säger Erik. Kom och titta då – standarden på bilarna har blivit klart högre på bara några år!
Erik Uppsäll tar glatt emot pokalen och presentkortet på 3 000 kronor från Klassiker och Verktygsboden. Pokalen ställer han på motorhuven.
– Ha ha, det blir något för garagekompisarna att bita i, skrattar han.
Som god tvåa i omröstningen kom Mats Nilsson från Kristinehamn med sin noggrant renoverade Fiat Ritmo 75 CL. Med nylackerad kaross i precis rätt blå nyans och de typiskt mönstrade fälgarna ser man plötsligt modellen i ett nytt ljus.
Kort efter Ritmon hamnade Anders Löfströms Volkswagen Cabriolet från 1956 och tillsammans visar de tre bilarna vilken bredd Årets Klassiker-kandidaterna hade.
Grattis Erik och tack alla läsare som engagerat sig!
– Det är jättekul, säger Erik. Det har varit ett hårt jobb att göra den till en duglig rallybil men det har det varit värt.
Det är inte den första segerbucklan som Erik Uppsäll får ta emot. Om vi inte redan visste det tidigare är det bara att titta på hyllan i garaget där pokaler i olika storlekar står tätt packade. Han började köra rally i mitten av 1970-talet i en Saab V4 och har varit den modellen trogen – till för ett par år sedan då han bestämde sig för att byta upp sig till Saab 99.
Av Saabs ursprungliga fabriksstall existerar bara ett fåtal bilar, Eriks bil är byggd i efterhand men efter de homologeringshandlingar som gällde då.
– Saab hade inte mycket pengar då heller, säger Erik. Bilarna byggdes för hand med många lånade delar. Bromsarna bak hämtades från Porsche 914 – man ville ju att handbromsen skulle ta på bakhjulen. Insprutningen kom från Porsche 928.
Erik Uppsäll har redan deltagit i flera stora klassiska rallytävlingar med sin 99 Turbo men årets Svenska Rally hoppade han över.
– Det är inte tillräckligt mycket snö i år, säger han. De specialdubbade däcken kostar 3 000 kronor styck och på barmark slits de ut på nolltid. Är det däremot is och snö kan de hålla mer än en tävling.
Planer finns på att köra Winter Rally i Östersund i slutet av februari. Där har det snöat och töat om vartannat och arrrangörerna låter de klassiska rallybilarna åka först, innan vägarna blir sönderkörda.
– Och så blir det förstås Midnattssolsrallyt i sommar, säger Erik. Kom och titta då – standarden på bilarna har blivit klart högre på bara några år!
Erik Uppsäll tar glatt emot pokalen och presentkortet på 3 000 kronor från Klassiker och Verktygsboden. Pokalen ställer han på motorhuven.
– Ha ha, det blir något för garagekompisarna att bita i, skrattar han.
Som god tvåa i omröstningen kom Mats Nilsson från Kristinehamn med sin noggrant renoverade Fiat Ritmo 75 CL. Med nylackerad kaross i precis rätt blå nyans och de typiskt mönstrade fälgarna ser man plötsligt modellen i ett nytt ljus.
Kort efter Ritmon hamnade Anders Löfströms Volkswagen Cabriolet från 1956 och tillsammans visar de tre bilarna vilken bredd Årets Klassiker-kandidaterna hade.
Grattis Erik och tack alla läsare som engagerat sig!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.