Ericsson presenterade sin första biltelefon 1956 men det var först 1981 när NMT 450-nätet lanserades som det fanns grogrund för mer utbredd mobil telefoni. Under 1980-talet gick utvecklingen mycket snabbt framåt.
De första telefonerna var tunga, otympliga, hade kort batteritid och dålig räckvidd. Men de var dyra också - något som snarare främjade dess utbredning snarare än hindrade den. Det fanns tillräckligt många som var villiga att (låta företaget) betala 25 000 eller mer för en biltelefon för att det skulle skapas en lukrativ marknad.
Ericsson, Bosch, Mitsubishi, Mobira - märkena var många. Monteringen i bilen blev inte alltid den snyggaste men de som tillverkade fästen och antenner gjorde stora pengar.
I många 80-talsbilar finns spår av tidigare ägares kommunikationslusta. Hål i instrumentpaneler och i biltak minner om en tid när en vikt på bara sex kilo var något att skryta med.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.