Nästa artikel
Einn júnídagur i Reykjavik 1904
Från förr

Einn júnídagur i Reykjavik 1904

Publicerad 8 oktober 2020 (uppdaterad 8 oktober 2020)
1904 var Reykjavik inte mycket mer än en fiske och handelsstation, och vägar existerade knappt på Island.

Men det hindrade inte den danska handelsmannen och konsuln Detlef Thomsen att 1904 importera den första bilen till Island. Han fick till och med sponsring från handelskammaren för detta inköp - bilar var dyra saker. 
Så i juni 1904 anlände så en bättre begagnad Cudell av 1901 års modell. 

Cudell var ingen tillverkare som gav eko av sig i bilhistoren. De byggdes i en liten verkstad i Aachen åren 1898-1905 och var baserade på franska de Dions konstruktioner. Viss tillverkning av Cudell lär ha skett fram till 1908 då i utkanten av Berlin. 

Då vägar i princip saknades blev konsul Thomsens nyförvärv blott ett kuriosa i att tuffa runt i Reykjavik med.
Det dröjde ända till 1907 innan en bil till importerades av en Magnus Sigurðsson i Eyafjördur.

Först 1913 kom den tredje bilen till ön, en T-Ford och därefter kom det så sakteliga igång med bilismen på Island.
1920 hade man 170 bilar registrerade på ön, året innan hade man dessutom haft den första trafikolyckan.

Vid slutet av andra världskriget fanns 4300 bilar på ön, varav hälften var lastbilar. 1970 fanns över 40 000 bilar registrerade och år 2017 har den siffran stigit ända till 344644 registrerade bilar.
Detta gör Island till ett av världens biltätaste land per capita.
 

2004 hedrades Cudellen med ett frimärke.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.