Nästa artikel
Jeepster, Jeepen som inte är en Jeep
Import

Jeepster, Jeepen som inte är en Jeep

Publicerad 25 maj 2012
En av de märkligaste bilarna som nyligen importerats är en Willys Jeepster.

Det är en ganska märklig modell på flera sätt, dels ovanlig, dels kan det här kanske var det första "leisure vehicle" som lanserades. Ett slags renodlat nöjesfordon, opraktisk, okonventionell och främst byggd för fritidsaktiviteter, en sak som i efterkrigstidens amerika kom att bli fler och fler förunnat.  Ett sports utility vehicle, SUV som vi kallar det idag, redan 1948.

Willys hade ju fått ett grundmurat rykte med sin Jeep, vars produktion kom att fortgå många år framöver och förse både militären och civila marknaden med fordon. Men även de civila Jeeparna var ganska obekväma och primitva fordon, dessutom gjorde man med viss framgång en robust stationsvagn, men den var likaledes inget som slog an för vanligt folk på gatan.  Därför tog man med designern Brook Stevens hjälp fram en bil med mer civil framtoning och 1948 presenterades alltså ett helt nytt bilconcept som var ensam i sin klass, Jeepstern.

Jeepster fanns först med Willys beprövade fyra som i det civila hette Go devil, men med sina 62 hästkrafter och treväxlad låda var det inte det krutpaket det lät som... Snart kom den större sexan "Lightning" som alternativ, och Go devil byttes även ut mot den lite starkare Hurricane-motorn på 75 hästkrafter. Jeepster fanns enbart med bakhjulsdrift, så något off-roadåkande var det knappast tal om, kanske på sin höjd forcera den mjuka sanden vid Rockaway beach, med asfaltsvägar inom bekvämt räckhåll.

Men framgången uteblev dock, den var relativt dyr med en prislapp på runt 1700 dollar 1948, för samma pengar kunde man få en betydligt bekvämare och utrustad Chevrolet cabriolet. Så tiden var inte inne för en bil som Jeepster då, trots att det annorlunda conceptet och designen lovordades i sin samtid, så uteblev succén, försäljningen sjönk snabbt trots att man pressade priset, redan 1950 lades modellen ned efter 19132 byggda exemplar, osålda vagnar såldes ännu in på 1951. 

Jeepstern kom dock att få en efterföljare, på 60-talet var tiden mer inne för ett sådant här fordon, och 1966 kom en ny Jeepster, Commando, som nu låg mer i tiden än vad den gjort nästan 20 år tidigare, närmare 80 000 Commandos såldes från 1966 fram till 1973, och nu hade den konkurrens i klassen från Ford Bronco, Chevrolet Blazer och andra liknande fritidsbilar.
 

 


 

Jeepster 1948, det finns på sin höjd en handfull exemplar i Sverige.

Annons 1948 Jeepster

Strandraggarbilen Commando, 1966

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.