1966 hade man visat upp 'Mobile executive show car' som var mer avancerad för att visa på möjligheten att använda bilen som avancerat kontor.
På utsidan såg den helt normal ut - men inuti var den lastad med all dåtida teknik som gick att uppbringa. I baksätet - dubbla telefonlinjer, datafax, diktafon, skrivmaskin, kopiator och en portabel TV. . Dessutom svängbart passagerarsäte och baksätet var ställbart.
Konceptet kom alltså ut på marknaden om än i lite nedbantad form året efter. Det svängbara sätet och det funktionella armstödet som kunde förvandlas till olika slags bord fanns kvar samt skrivbordslamporna. Ville man ha mer hi-tech fick man komplettera och installera själv.
Man borde logiskt sett anta att en bil för 'executives' och dess arbetsförehavanden torde vara en limousine eller allra minst en rymlig sedan- Men Mobile dircetor fanns enbart att få som coupé. Anledningen var helt enkelt att det svängbara passagerarsätet inte var möjligt i en fyrdörrars bil då mittstolpen kom i vägen. Hur som helst var nog coupéutförandet en av anledningarna att Mobile Director inte sålde så bra - dessutom det häftiga pristillägget på 597 dollar.
Bordet var ett underverk av funktion - Det kunde fällas upp på fyra olika håll och var dessutom ställbart i höjdled. I nedfällt läge var det ett vanligt armstöd. Spotlight-lamporna kopplades in i cigarruttagen.
Förarsätet var svängbart med tanken att antingen ha med sin sekreterare som kunde ta diktamen. A alternativt för vad reklamen kallade in-car conferences. Men i realiteten var det få företagschefer som föll för dessa argument och det insåg nog Chrysler själva efter ett tag av utebliven försäljning.
Som reklamfilmen ovan visar att Mobile director också kunde användas för mer romantiska ändamål...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.