Nästa artikel
Reeves åttahjuling
Från Förr

Reeves åttahjuling

Publicerad 10 september 2023 (uppdaterad 3 oktober 2023)
I bilens barndom var det inte självklart om man skulle ha tre, fyra, fem eller till och med åtta hjul.

Det fanns många fler tillverkare och innovatörer aktiva i början av 1900-talet och bilen hade ännu inte nått någon konformitet. Så inget koncept ansågs för tokigt eller förutsättningslöst. Eller kanske bröderna Reeves konstruktioner snuddade vid kanten av det tokiga - när man fick för sig att en bil skulle ha åtta hjul!
 

Octo-Auto 1911

Reeves Octo-auto väckte stor uppmärksamhet varthän den dök upp 1911.

Bröderna Reeves hade sporadiskt byggt fordon sedan 1896 men nådde aldrig någon större produktion.  Octo-auton presenterades med intentionen att seriebyggas och prislappen sattes till rätt häftiga 3200 dollar. Prototypen var baserad på en Overland. Grundtanken med detta koncept sägs varit att slitaget per hjul skulle vara mindre. Ett argument som kan låtit välkommet i en tid när punkteringar var vardagsmat. Hur det låg till med detta i praktiken kan nog diskuteras.  

Nån mer Octo-auto byggdes dock inte. Istället togs en framvagn bort och 1912 presenterade man den som "Sexto-auto".

 

Sexto-auto 1912

Ytterligare en Sexto-auto sattes ihop och annonserades men ingen av dessa såldes och är idag spårlöst försvunna. Milton O. Reeves sägs dock vara upphovsman till en annan detalj som dock finns på våra bilar än idag - ljuddämparen. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.