Rochdale hade sin början 1948 då Frank Butterworth och Harry Smith byggde ett par egna karosser på Austin Sevenbilar i Rochdale utanför Manchester.
Under femtiotalet kom glasfiberarmerad plast, ett suveränt material perfekt att gjuta karosser av. Rochdale kunde nu göra enkla tomma karosser att sätta på valfritt chassi. Deras mest framgångsrika modell kallades GT och var gjord att passa på Ford Populars mekanik. Sedermera kom Rochdale själva att göra egna chassin till dom. 1350 stycken byggsatser av GT såldes 1957-60.
Den efterträddes av Olympic, som även kunde fås färdigbyggd från Rochdale.
Olympicbilarna kom 1960 och hade en Rileymotor på 1½ liter och 1967 kom "phase II" med lite förbättringar och Fordmotor. Originalets Rileymotor började antagligen ta slut. Cirka 250 phase I Olympic såldes.
De sista åren sjönk efterfrågan och bara 150 phase II Olympic såldes. Men ändå försökte en firma lansera den då ganska ålderstigna modellen i USA 1970. Om det blev någon amerikansk produktion av Rochdale är oklart.
De sista Rochdale Olympic gjordes 1973.
Den efterträddes av Olympic, som även kunde fås färdigbyggd från Rochdale.
Olympicbilarna kom 1960 och hade en Rileymotor på 1½ liter och 1967 kom "phase II" med lite förbättringar och Fordmotor. Originalets Rileymotor började antagligen ta slut. Cirka 250 phase I Olympic såldes.
De sista åren sjönk efterfrågan och bara 150 phase II Olympic såldes. Men ändå försökte en firma lansera den då ganska ålderstigna modellen i USA 1970. Om det blev någon amerikansk produktion av Rochdale är oklart.
De sista Rochdale Olympic gjordes 1973.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.