Nästa artikel
Snörök i Umeå
KALLDRAGE 2010

Snörök i Umeå

Publicerad 16 februari 2010 (uppdaterad 21 juni 2010)
Bakhjulsdrift är bättre än fyrhjulsdrift, det bevisade Maria Olsson med Volvo Duett som vann över Mikael Englund i Volvo C304 när årets upplaga av Kalldrage kördes.
Många av oss ställer av våra entusiastbilar på hösten och plockar sedan, efter lång väntan, fram dem på vårkvisten då abstinensen kulminerat.

Umeå Veteranbilssällskap försöker råda bot på vinterfegheten och saltskräcken med sitt vinterrally Kalldrage som i år för 18:e gången gick av stapeln lördagen den 13:e februari.

Till årets upplaga kom totalt 44 ekipage till start och spännvidden i startfältet sträckte sig från de mer givna Saab och Volvo, via några späda BMW och fina fransoser i form av Citroën 2CV och Renault 16 till mer otippade vintersärlingar som Joakim Sandgrens De Soto från 1955 eller Per Lövgrens Mercedes-Benz 170S cab från 1950.

Arbetsnamnet på årets tävling var "snöröken" och de yttre förhållandena var verkligen perfekta med meterdjup snö, sol från en klarblå himmel och en temperatur på -15 grader. Årets tävling var en ca 12 mil lång slinga med start och mål i Umeå och halvtidsvila i Selet ca 3 mil väster om Umeå.

Det allmänna omdömet bland deltagarna var att arrangörsgruppen inom Umeå Veteranbilssällskap, med Dan Burman, Enar Magnusson och Sune Strömberg i spetsen, återigen hade gjort ett mycket gott jobb.

Tyvärr tillät dock inte denna vinters isar i Västerbottens kustland att det tidigare mycket uppskattade inslaget med en specialsträcka på isbana kunde genomföras. Deltagarna fick dock en fin kompensation i och med att en specialsträcka lagts in i form av en backkörning vid Klabböles gamla kraftstation.

Kämpigast i backen hade Johnny Andersson i sin underbart patinerade Saab 92B som fick ta om både två och tre gånger innan det rätta fästet infann sig.

Tävlingen avslutades med middag och prisutdelning där Maria Olsson i sin Volvo Duett körde bra och svarade bäst på frågorna och därmed tog hem första priset i årets Kalldrage.

Mikael Englund, i sin för vinterkörning ultimata Volvo C 304, knep andraplatsen och tredjeplatsen gick till Daniel Löfbom i sin Saab 96.

Specialpris delades ut till Anton Björklund för dagens enda avåkning med sin Saab V4 och till Johnny Andersson för nämnda kamp för fäste i backarna vid Klabböle.

Undertecknad har efter årets upplevelse av Kalldrage redan börjat fundera på lämpliga vinterdäck till nästa år.

Kalldragets vinnarekipage blev Maria Olsson i sin Volvo Duett med duktig markfrigång. Tummen upp helt enkelt!

En babyblå hägring i snön, fast på riktigt i form av Anders Brändströms Ford Country Sedan

Per Lövgrens Mercedes är en cabriolet som gjord för ett vinterrally.

Stilstudie av Otto Brändströms tidiga Ford Mustang, med dragkrok naturligtvis.

Bra att ha prylar på ett vinterrally på flaket på Anders Gustavssons Ford Ranchero i form av frostfritt sprängmedel och spade.

Fullsatt i Anders Gustavssons Ford Ranchero.

När frågorna ska lösas är det bra att liksom Anders Brändström ha en Ford Country Sedan där många kompisar får plats.

Johnny Andersson, med co-driver, i färd att packa upp fika vid halvtidsvilan på den Saab 92B som införskaffades för ca 2 år och som körs när andan faller på, oavsett årstid.

För alla eventualiteter har Daniel Löfbom fyllt på takräcket med diverse användbara vintertillbehör.

Per Berglunds Citroën var för dagen kallare inuti än utanför.

Mats Persson i färd att forcera en av backarna i Klabböle med sin stiliga Mercury från 1956.

Väl rustad kom tvåa. Mikael Englunds Volvo C 304 innan start.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.