Nästa artikel
Walthers V4
Från förr

Walthers V4

Publicerad 14 mars 2013
bekant kombination, V4 och framhjulsdrift, fast i äldre tappning

V4-motorer har inte varit så vanliga genom åren, SAAB är en av de mer kända och den motorn kom från Ford Taunus, och innan dess byggde Lancia både V4 och V6 motorer ganska tidigt. Det satt även en luftkyld V4 i de ryska ZAZ-bilarna och amphibien Luaz 967M.  Men först var nog Walter Christie som var en mycket innovativ ingenjör och racerbilskonstruktör i början av 1900-talet.

Hans första concept började byggas redan 1904 och utvecklades i ett par omgångar, inför säsongen 1906 och deltagandet i den prestigefyllda Vanderbilt cup såg Christies racer ut så här.  En enorm V4 på tvären längst fram, sammanbyggd med växellådan som drev på framhjulen, extremt värre för över 100 år sedan alltså.  V4-motorn sades lämna drygt 100 hästar men troligen mer, och var på hela 20,6 liter, alltså över 5 liter per cylinder!

Den 25:e maj detta år sattes fartrekord med detta monster för bensindrivna bilar på Empire City i New York, fartrekordet löd på 164km/h.  En annan innovativ detalj på bilen är däcken, Walter Christie hade patent på en ny typ av däck som man kunde byta utan attt behöva demontera hela hjulet, fälgbana och däck kunde bytas kvickt under loppets gång, viktigt då punkteringar var mycket vanliga.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.