Efter att Porsche flyttade från Gmünd i Österrike till Tyskland så gick man ifrån aluminiumkarosser och började bygga i stål istället. Karosserna byggdes främst hos Reutter, men en del lärt även kommit från Gläser. Senare kom även Karmann att stå för en del pressningar, främst för cabrioleter, och den mindre firman Drauz bidrog också med kabrioletkarosserier för 356:an.
För att göra saken lite mer invecklad kom en del andra aktörer att bygga egna karosser på Porsche 356, såsom tidigare nämnda Drauz, men även Waibel och flera andra karossverkstäder kom att bygga egna tolkningar på Porsches vinnande koncept. Bland de mer kända är Beutler från Schweiz , som gjorde ett antal vagnar i GT-stil med 2+2 konfiguration, det vill säga ett mer användbart baksäte än i originalet, och flera av dom existerar än idag.
Men denna bil på bilden som är förvillande lika Beutler-Porscharna är byggd av Wendler, detta var en karossfirma i Reutlingen som redan på 1840-talet hade börjat som hjulmakare. karosser till bilar hade man börjat med på 1920-talet men trots en ganska omfattande produktion så var Wendler aldrig särskilt stora. Man sysselsatte runt 100 man och främst byggde man små serier åt större tillverkare. Denna Porsche 356 var den enda 2+2 karossen som Wendler byggde, men förutom den så var det dom som byggde karosserna till den mer kända Porsche 550 spyder och dess efterföljare typ 718. Men just den här bilen är byggd 1958 på ett cabrioletchassi, som förlängdes 30 centimeter. Enligt en uppgift är den gjord på beställning för Helmut Schwandner, som vid denna tid var designer hos Wendler.
Kan det vara en prototyp för en mer praktisk fyrsitsig Porsche? strax efteråt kom Porsche själva med en 356 notchback coupé med kaross från Karmann. Kan det varit en demobil för att pejla intresset hos återförsäljare? Kanske för en modell enbart för USA, där Porsche sålde som smör vid denna tid? Hur som helst försvann bilen på ett tidigt stadium, den skall ha funnits i södra USA redan in slutet av 1960-talet, och den återfanns i ett miserabelt skick i Louisana 2007. Det är där bilderna på den i "fyndskick" kommer ifrån, tagna av Cyril Lesellier som idag äger den unika Porschen och har den under renovering.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.