Kandidat #10
Alfa Romeo Giulietta Sprint 1957
Ägare: Kåre Lindén

Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta Sprint – är det Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Alfa Romeo Giulietta Sprint – är det Årets Klassiker?

Publicerad 1 februari 2022

Kandidat #10
Alfa Romeo Giulietta Sprint 1957
Ägare: Kåre Lindén

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Rakt in i ryggraden – i alla fall på ägaren Kåre Lindén vars relation till Alfas delikata mekanik sträcker sig tillbaka till 1960-talets början. Han har lärt sig att allt bygger på precision och noggrannhet och att det för en förare som vet att utnyttja och vårda twincam-motorn finns gåshud att hämta för en livstid. De nätta linjerna skänker ögonfröjd och den låga vikten gör bilen kvick och användbar även på nutidsvägar, fast helst då på de smala och slingriga. Att skicket är på hundradelen gör njutningen än större.
Läs hela reportaget i Klassiker 8/2021.
https://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/sensommar-eller-forhost-nya-klassiker-ar-har

SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på http://www.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året. https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Passa på! Köp en hel tidning bara om Alfa Romeo!

HUNDRA PROCENT ALFA ROMEO!
Klassikers bästa artiklar genom åren om Alfa Romeo samlade i en specialtryckt upplaga. Läs om modeller som Giulia, Giulietta, Montreal, Spider, Sprint, Alfasud, Sprint Zagato, GTV, GTJ, 75 och 90. Totalt 100 sidor på ett bräde! Artiklarna är publicerade mellan 2008 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
 
Mycket nöje!
 

Par i Spider – Giulietta & 2000
2000 Spider och Giulietta Spider kommer från samma tid men har ändå olika karaktär. Vi kör två svensksålda exemplar. (Klassiker 9/2017)

Giulietta T.I. 1961
Kvalitet, kraft och stilsäkerhet – dessutom fyra dörrar. (Klassiker 7/2013)

Giulietta Sprint 1962
Manfred Maiers Giuletta Sprint var en av 62 som såldes i Sverige 1962. (Klassiker 1/2010)

Renoverad Giulia Spider 1964
Joakim Källviks valde ut en riktig rishög och kavlade upp ärmarna. (Klassiker 9/2011)

1750 GT Veloce 1969
Res lätt och gör det med stil, i en elegant Alfa från de snyggaste åren. (Klassiker 5/2008)

Giulia 1600 Super 1969
Knaskantig italienare förbluffar med lågt luftmotstånd och stor kurvaptit. (Klassiker 5/2011)

Renoverad Giulia Super 1969
Flyttkartongsdesignklassikern får en nystart i livet. Vilken busbil! (Klassiker 4/2013)

Renoverad 1300 GTJ i GTA-stil
Popnitade skämbreddare och ett getingbo under huven. För Jakob fanns bara en väg – framåt! (1/2018)

2000 GTV 1972
Bröderna Walentowicz tävlar i Monte Carlo-rallyt med sin Bertonekupé. (Klassiker 7/2010)

Montreal 1972
V8-satsningen från Milano började bra men kunde ha slutat bättre. (Klassiker 5/2012)

2300 B 1977
En Fiat 132 med Alfagrill? Nej. En Volga? Nej. En Brasse-Alfa? Ja! Sveriges enda. (Klassiker 9/2010)

1600 GTJ mot Fiat 124 Sport
En gång var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbelkamsduell! (10/2013)

Alfasud 1976
Hur går det att hålla sig från att köra en så rolig bil som Alfasud? Den här har inte ens gått 300 mil!  (1/2011)

Klassikerguiden GTV6 1981-87
Motorn, formgivningen, vägegenskaperna – allt talar för GTV6. Men det gäller att det hänger ihop. (5/2016)

Alfa Arna 1986
Hur tänkte de? Nissan med Alfamotor! (10/2008)

Alfa 90 2,5 V6 1985
Framtidens lyxbil skulle ha inbyggd portfölj och diod­instrumentering. Eller skulle den det?  (7/2012)

Läsarklassiker Sprint 1985
Hur länge till ska Alfa Sprint ses som en lillebror till GTV? Fredrik Romare undrar. (Klassiker 5/2014)

Sprint Zagato och Alfa 75 3,0 QV
Mustigt röda, intressant formgivna och så en stor personlighet till V6-motor! (Klassiker 8/2016)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.