Låt oss beskriva Årets Klassiker 2023 i siffror: Femcylindrig motor, permanent fyrhjulsdrift och två världsmästartitlar i rally – om vi räknar med den utvecklade versionen Sport Quattro. En av många som fascinerats av Audi Quattros spännande teknik och framgångar i Grupp B-rally är Jörgen Bergström i Fagersta. Att han också skulle bli en vinnare med Audi Quattro – i Årets Klassiker – kom som en total överraskning.
– Hoppsan, det hade jag aldrig räknat med! säger Jörgen. Jag tackar och bugar till alla dem som röstat på min bil.
Detta är Jörgen Bergströms tredje Quattro och han har ägt den sedan 2004. Då tyckte han den var otroligt dyr, men det kan ofta vara klokt att köpa ett så bra exemplar som möjligt, det stämmer inte minst på Quattro då tillgången på reservdelar är dålig.
– När jag köpte den var den i ett bra grundskick, säger Jörgen. Men någon gång hade delar av den lackats om med taskigt spackel så förardörren och vänster framskärm hade fått knottror. Vi hade en alldeles förträfflig billackerare här i Fagersta så han kunde lackera om bilen partiellt och matcha färgen på resten av karossen. Jag har även bytt grenrör, annars har jag i princip bara förvaltat den. Jag tror jag kört cirka 2 000 mil på 19 år.
Audi Quattro är på många sätt kvintessensen av 1980-talets bilar. Som flera andra modeller som blommade ut på 80-talet var den i grunden en 1970-talskonstruktion, Audi 80. Den har också moderiktiga breddade skärmar och så det som var hetast av allt – turbomotor. Så tillverkades den ju också från 1980 till 1991.
Utöver äran och en prålig pokal får Jörgen ett presentkort på 5 000 kronor hos Verktygsboden.
– Det är också lite kul att en så förhållandevis ny bil vinner, säger Jörgen. Det känns som att det kanske är en brytpunkt för 1980-talarna som klassiker. Vi som gillade de här från början har ju blivit medelålders nu.
Jörgen Bergström medverkar i Klassikers podd. Lyssna på vinnarintervjun här!
Här är topp fem i Årets Klassiker
Intresset bland Klassikers läsare för att utse Årets Klassiker var som vanligt stort. Bland alla de bilar som varit med i reportage förra året hade vi valt ut tolv bilar till vår kalender för 2023 och de var då också med i tävlingen om Årets Klassiker. Det blev fyra tyska bilar som fick flest röster och även om det länge var jämnt mellan ettan och tvåan så var det ändå Jörgen Bergströms Audi Quattro som i slutändan vunnit med tydlig marginal. Grattis!
1:a plats 15,0%
Audi Quattro, 1985
2:a plats 14,3%
Porsche 356 1600 1960
3:e plats 12,1%
Opel Rekord 1900 1966
4:e plats 9,1%
BMW 635 CSI 1986
5:e plats 9,0%
Fiat 600 Convertible 1959
Även bland de som röstade finns det vinnare!
Många läsare engagerade sig i tävlingen och röstade på sin favoritbil – tack för att ni gjorde det här till en riktigt spännande kamp! Den som var med och röstade hade chans till fina priser från Verktygsboden och Klassiker: Förstapriset var en rullvagn med arbetsbänk, andrapriset en verktygsvagn med topplåda och åtta vinnare får en ljusare vardag med varsin motorhuvslampa. 11:e till 20:e pris var tre valfria utgåvor ur Klassikers samlarserie. Vinnarna har kontaktats av Klassiker och Verktygsboden och finns publicerade i Klassiker nr 3/2023. Grattis!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.