Kandidat #9
Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Ägare: Mats Eriksson

Nästa artikel
Ford Taunus 17M – är det Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Ford Taunus 17M – är det Årets Klassiker?

Publicerad 31 januari 2022

Kandidat #9
Ford Taunus 17M Super Kombi 1964
Ägare: Mats Eriksson

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Med en god dos inspiration och flärd från det stora billandet i väster, men hållen i det tyska förnuftets stadiga grepp, var den så kallade P3-generationen av Taunus modern i sin tid och riktad mot en bred köparskara. Kombimodellen mixade personbilen med lastaren och vann gillande hos såväl familjer som småföretagare. Plats för massor, utan att se för trist ut på gatan. Mats Erikssons gillar sin pastelliga folk-Ford som faktiskt fortfarande känns pigg och som med sin rättframma teknik är lätt att leva med och underhålla.
Läs hela reportaget i Klassiker 9/2021.
https://www.klassiker.nu/tidningen/nytt-supernummer


SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på whttp://ww.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året. https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Passa på! Köp en hel tidning bara om Ford!

FORDARNA FRÅN KÖLN!
Vår nya samlarutgåva med de bästa artiklarna ur Klassikers produktion om tyska Ford inleds med 1950-talsmodellerna, fortsätter genom 1960-talet och sedan in i 1970-talet när skillnaderna mellan olika europeiska Fordmodeller blev allt mindre. Läs om 12M, 17M 20M, Taunus, Consul, Granada och Fiesta.

 

Ford 17 M 1960
Små pressveck, blanklister och benfärgade blanka reglage piggar upp. Vilket garagefynd! (5/2012)

En så'n hade ju... Ford Taunus 17 M
En tysk med amerikanska drag som skulle konkurrera med Opel Rekord. (Klassiker 6/2008)

Ford Taunus 12 M 1953
Herbert Jonsson tog väl hand om sina saker. Hans Ford 12 M med jordglob i nosen var inget undantag. (Klassiker 2/2009)

Renoverad Ford Taunus 17 M 1966
Trots att den bara körts på sommaren krävdes mycket arbete innan Susanne Bruschis bil hittade formen igen. (Klassiker 8/2017)

Klassikerguiden Taunus P3, P5 & P7
Taunus var en av 1960-talets storsäljare i Sverige. Idag finns knappt några kvar. Hur kniper du ett exemplar. Och vilken modell? (Klassiker 10/2016)

Ford 17 M 1968
Med en kaross som bara fanns ett år är Taunus P7 extremt ovanlig. (Klassiker 10/2010)

Ford 17M RS 1970
Hardtop. V6. Coola mätare. Vill ha! (2/2010)

Ford Taunus 2300 GXL 1973
Drömfyndet – en Taunus 2300 GXL med svart vinyltak och röd inredning. Bara 3 587 mil? Japp! (5/2005)

Ford Consul L kombi 1974
Med Consul och Granada föll allt på plats för Ford på 1970-talet. (Klassiker 8/2008)

Ford Granada 2600 GL Coupé 1975
Så borde hela sjuttiotalet ha varit. Brett, mjukt och väldigt inbjudande. (Klassiker 2/2012)

Sverigeresan Granada 2,8i GL 1978
En guldfärgad Granada – går det att tänka sig en bättre resevagn när Skånes bilflora ska spanas in? Nej, just det. (Klassiker 5/2015)

Klassikerguiden Ford Granada 1972-77
Stora Europaforden var ett smörgåsbord av motor­alternativ, utrustningsnivåer och karosser. Därtill två olika modellnamn att hålla reda på. (3/2014)

Renoveringen Ford Granada Ghia 1977
Pedro Molina har koll på Granada Mk I, det märks på hans senaste renovering! (Klassiker 2/2019)

Vi köper en Fiesta!
Att hitta en Fiesta till 100-kronorsfälgarna var svårare än vi trodde. Men till slut dök den upp. (9-10/2007)

Klassikerguiden Ford Fiesta Mk I
Pigg blick, snärtig körkänsla och billiga delar. Det finns mycket som gör Fords första småbil till ett kul köp. (Klassiker 10/2018)

Sverigeresan Fiesta på Gotland
Lågsäsong på Gotland är högsäsong för bilspan. Fiestan vaknar ur siestan. (Klassiker 6/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.