Bild
Nästa artikel
Årets Klassiker

Guld till den kopparfärgade!

Publicerad 2022-02-25 16:00 (uppdaterad 2022-04-15 19:40)
Av tolv kandidater skulle en utses till Årets Klassiker 2022. Flest röster fick en Saabmodell som annars ofta hamnar lite i skuggan av 99 Turbo. Den är tuff, den är snabb, den är kopparfärgad – det är dags för Roger Forsséns Saab 99 EMS att kliva ut i rampljuset! Här finns även listan över läsarna som vann de fina priserna.

Det är sällan de exklusiva prestandaversionerna som får vila i garaget och bara köras sommartid av en enda ägare som behåller bilen livet ut. Men det var just en sådan bil som Roger Forssén fick tips om för snart 18 år sedan. Det lät nästan för bra för att vara sant men Roger körde upp från Norrköping till Stockholm för att titta på en Saab 99 EMS 1973 som en familj haft sedan ny.

– Farbrorn som kört den hade gått bort och den stod nu hos sonen, säger Roger Forssén. Han hade hört av sig till Saabmuseet om bilen men så fick jag nys om den.

Saaben var precis så fin som Roger hade hoppats och mätaren stod på bara 5 500 mil. Idag har den gått cirka 7 300 mil, de längsta turerna brukar bli till Saabfestivalen i Trollhättan.

Beltekstereon sitter fortfarande på plats och de sköra blanklisterna runt hjulhusen är släta och fina. Det är inte så mycket förutom service som Roger behövt göra med bilen genom åren. Kylaren har Roger fått byta och rent estetiskt var det bara motorhuven som såg dålig ut. Metalliclacken hade krackelerat så huven har Roger låtit lackera om, kanske det borde göras en gång till för det ska bli perfekt menar han.

Det var i januari 1972 som sportiga 99 EMS lanserades, den hade Saabs egenutvecklade tvålitersmotor och en elektroniskt styrd insprutning. Motoreffekten var 110 hk vilket räckte för en acceleration till 100 km/h på 13 sekunder. Till de speciella attributen hörde kopparmetallickulören som enbart fanns till EMS.

Det är kanske varken talet 99 eller bokstavskombinationen EMS som brukar få mest uppmärksamhet av alla Saabmodeller. Men idag finns ytterst få exemplar kvar och ännu färre är i ett så fint orört originalskick som Rogers bil. Så det är inte mer än rätt att Saab 99 EMS är Årets Klassiker 2022 med 17,2 procent av rösterna.

Som vinnare kommer Roger Forssén att föräras med en pokal och ett presentkort på 5 000 kronor från Verktygsboden. Klassiker gratulerar Roger och tackar läsarna för ett bra val!

Chans till slutstrid men Saaben drog ifrån!

Någon valtrötthet verkar inte finnas hos Klassikers väljare. Vi noterar åter en ökning av hur många som röstar i tävlingen om Årets Klassiker. Roger Forsséns Saab 99 EMS tog snabbt ledningen. Det fanns en chans att ett par kandidater kunde gå om i slutspurten men i stället så ökade Saabens röstandel. Vilka som kammade hem platserna två till fem kan du se här nedan.

2:a plats Citroën CX 2400 GTI 1984 – 13,5 %. Foto: Joakim Bergqvist.

3:e plats Volvo Amazon 1969 – 13,1 %. Foto: Fredrik Nyblad.

4:e plats Opel Commodore GS/E 1977 – 12,9 %. Foto: Fredrik Nyblad.

5:e plats Alfa Romeo Giulietta Sprint 1957 – 8,1 %. Foto: Gustaf Sjöholm.

Vinnande läsare

1:a pris

Portabel billyft

Christian Ekberg,Ljungskile

2:a pris

Verktygsvagn med topplåda

Christer Hansson, Kristinehamn

3-10:e pris

Batteridriven polermaskin

Sune Hansson, Njurunda

Lennart Bergsten, Bålsta

Bengt Almquist, Kiruna

Fredrik Andersson, Örebro

Sven Brandt, Hedemora

Anders Jonsson, Ljusdal

Bo Ågren, Åkarp

Fritz Olausson, Sävedalen

11-20:e pris

Prenumeration på Klassiker

Ulf Holmsten, Sörberge

Magnus Bäckström, Tyresö

Magnus Elfving, Arnäsvall

Anders Dahl, Hägersten

Åke Löfqvist, Mölndal

Eweline Lysander, Kristinehamn

Ulf Jansson, Linköping

Michael Roostar, Rödeby

Stephan Söderholm, Västra Frölunda

Anton El Raai, Varberg

Tack till Verktygsboden för priser!

Mycket mer om vägvinnande Saab 99 – beställ här och få tidningen hem i brevlådan!

100 sidor Saab 99!

Modern och framåtblickande vid lanseringen hösten 1967, superhet tjänstebil tio år senare och en trygg, pålitlig bruksbil långt in på 1980-talet. Saab 99 förändrades under hela tiden som den tillverkades. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om den bredaxlade svensken i en omistlig samlarutgåva!



Innehåll:

Ögonblicket Trollhättetaxi
När 99 kom i en fyrdörrars version så kunde Saab konkurrera på taximarknaden. (Klassiker 6/2019)

Rätta modellerna
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på 
reklamavdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas. (SCM 1/2019)

Sverigeresan Saab 99 ”Turbo 16”
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs. (Klassiker 6/2018)

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrars­kaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. (Klassiker 7/2021)

Snikbilen Saab 99 X7 1974
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx. (Klassiker 10/2014)

Smartness Saab 99 Combi Coupé
Snudd på utrotad modell. Joachim Wanrop räddade en Alabastergul -79:a. Med äkta stripes! (SCM 2/2019)

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan! (Klassiker 5/2016)

Rallyrenovering Saab 99 EMS
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! (Klassiker 6/2016)

Saabs rallyvinnare EMS
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström avslöjar: rötterna fanns hos Volvo! (SCM 1/2019)

Saab 99 Turbo för historiskt rally
Detaljtrogen med fartränder och allt. Erik Uppsälls tävlingsbil började sitt liv som en 99 EMS. (Klassiker 5/2013)

Klassikerguiden Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen i slutet av 1970-talet ger fort­farande kickar. Turbokickar! (Klassiker 9/2015)

Saab 99 Turbo 1978
En dag avslöjades det verkliga miltalet på Björns toppfina och orenoverade bil: 70 000 mil! (SCM 2/2020)

Spaning Nittionio 99:or
Tyst minut för alla som dött folkracedöden. Gläds åt de få som blev kvar! (Klassiker 1/2011)

Ögonblicket Ronnie på taket
Två svenskar med världsrykte möts efter F1-loppet i Anderstorp 1978: Saab 99 Turbo och Ronnie Peterson (Klassiker 8/2017). 


Det bästa om Saab 99

Här har vi samlat 100 sidor artiklar från Klassiker och Saab Cars Magazine om den bredaxlade svensken! Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2021 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje! 



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.