Nästa artikel
Mazda RX-7 – Årets Klassiker 2023?
Årets Klassiker

Mazda RX-7 – Årets Klassiker 2023?

Publicerad 11 januari 2023 (uppdaterad 13 januari 2023)
Ove Gustafssons RX-7 har bara gått 8 000 mil. Nu är den en av tolv kandidater till Årets Klassiker 2023!

Kandidat #10
Mazda RX-7 1985
Ägare: Ove Gustafsson

Det var med RX-7 som Mazda blev en framgångsrik sportbilstillverkare, inte minst i USA var den en dundersuccé. Ove Gustafssons exemplar är av sista årsmodellen och en av de sist sålda i Sverige. Med 8 000 mil på mätaren och en tidigare ägare är den fortfarande i ett mycket fint originalskick.

Om formen känns välavstämd men kanske något generisk så är körkänslan desto mer speciell. Den tvåskiviga wankelmotorn på 115 hk ger ett fantastiskt vinande motorljud och helst vill motorn vara så nära varvtalsstoppet på 7 000 r/min som möjligt. 

Läs hela reportaget i Klassiker nr 4/2022 eller direkt här på sajten.
 

Nu är det upp till dig som läsare – vilken av våra tolv kandidater ska bli Årets Klassiker 2023? Alla som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

1:a pris Rullvagn med arbetsbänk, lådor och skåp

Mobil arbetsstation med plats för alla verktyg och maskiner och med snygg arbetsyta i trä. Värde 12 995 kronor.

2:a pris Verktygsvagn och topplåda

Stabil verktygsvagn med avlyftbar topplåda med gasfjädrad lucka. Lådorna är kullagrade och klarar 33 kilos belastning. Värde 9 995 kronor.

3-10:e pris LED motorhuvslampa, laddbar

Aldrig en mörk stund under huven! Justerbara fästen för upphängning och ett ljus i två lägen – 550 eller 1100 lumen. Värde 1 177 kronor.

11-20:e pris Tre samlarutgåvor

Tre valfria samlarutgåvor av de som är tillgängliga i vår uppskattade serie. Värde 387 kronor.

Rösta här!

Klassiker 1.2023 med Kalender 2023

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Mobil Nynäsmack
En alldeles ny Chevrolet lastbil utrustad med bensinpump och oljebar – är mc-åkaren på DKW den allra första kunden?

Saab 900 Turbo "Lyx" 1983
Tvåfärgslackering, läderklädsel och bekvämligheter drivna med el – lyxpaketet till Saab 900 Turbo gjorde skäl för namnet. 

Läsarnas Klassiker
Daniel har äntligen hittat en Siata Spring, Bengt har skapat ideal-PV:n och Thomas Dodge Coronets är redo att köras. 

Automobilia Praktiska prylar
Dammsugare, kaffekokare och bilkuddar – det fanns gott om nyttigheter att komplettera utrustningen  med.

Sverigeresan Volvo 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Listverket Säkerheten framför allt 
Extra vaddering, periskopbackspeglar och fotgängarfångare – när bilen skulle bli säkrare skyddes inga medel.

Dags att rösta Årets Klassiker 2023
Tolv kandidater – nu ska du välja vilken som är din favorit. Alla som röstar har chans att vinna finfina priser!

BMW 3.0S 1972
Johan Perers-Hovlinds barndomsminnen är sexcylindriga – nu skapar han nya i den kvicka familjesedanen.

Moped NSU Quickly TT
Italiensk till formen men tysk i precisionen. Dessutom ritad av Pelle Petterson!

Renoveringen Mercedes 200 1987
Från nyskick till rosthög och tillbaka till nyskick igen. Stefan Johansson har genomfört en otrolig renovering!

Våra Klassiker
Carl lastar Mini 1000 Pickup, Calle hittar stötfångare till Opel Kadett, Nortvolt studerar Mars II Electric och Björn skickar sin BMW till doktorn – helt i onödan.  

Hobbyn & jag Drömdieseln
Från Volkswagen Phaeton V10 till Citroën BX på tio minuter. 

Fixa själv Att rengöra en tank 
Klassikers nya redaktionsbil hostar och stannar titt som tätt. Skit i tanken! Vi tömmer och gör rent – steg för steg. 

Guru Samla å lek Karlstad
Det hjälper att själv vara samlare om man driver butik för andra samlare. Janne uppfyller kraven med råge!

Klassikerguiden Rover P6-serien
Traditionell och konservativ? Glöm det! Ingenjörerna i Solihull tänkte verkligen utanför boxen när P6 konstruerades.  

98 Mitt liv i bilar
Rally, Opel och japansportisar – Göran Peterson har ägt och äger mycket roligt! Visa oss ditt fotoalbum du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.