Kandidat #8
Opel Commodore 2800 GS/E 1977
Ägare: Jörgen Ryman

Nästa artikel
Opel Commodore – är det Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Opel Commodore – är det Årets Klassiker?

Publicerad 27 januari 2022

Kandidat #8
Opel Commodore 2800 GS/E 1977
Ägare: Jörgen Ryman

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Den går inte att missa i sin kraftfulla orangea kulör trogen 1970-talet. Coupékarossen är tecknad med lätt penna men med tillräckligt spända överarmsmuskler för att man ska förstå att den här bilen inte bangar för en rask motorvägssprint. Det är ordning på instrumentpanelen och det råder ingen tvekan om pålitligheten i den raka sexan. Jörgen Ryman har renoverat Commodoren, haft den helt i bitar och satt samman den med en noggrannhet som vilken ingenjör i Rüsselsheim som helst skulle bli nöjd med.
Läs hela reportaget i Klassiker 3/2021.
https://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/ratta-takterna


SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på http://www.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året. https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Passa på! Köp en hel tidning bara om Opel!

OPELS FÄRGSTARKA 1970-TAL!
Ascona, Manta, Commodore, Kadett och ­Rekord. Starka färger som gult, orange och rött. Attribut som fartränder, snobbringar och extraljus. Här har vi samlat de bästa ­Klassikerartiklarna från Opels knalliga sjuttiotal. Bilarna, människorna och rallyframgångarna – i en starkt begränsad upplaga.

Mycket nöje!

 

UR INNEHÅLLET:

Commodore GS/E 1975
Helrätt modell i sagolikt skick; Anders Carlssons Commodore GS/E har just passerat 8 000 mil! (Klassiker 10/2008)

Commodore Coupé 1970
Första generationen Commodore var den snyggaste tycker många. Och vi har nog aldrig sett något finare exemplar än Morgans. (Klassiker 7/2006)

Rekord Coupé 1971
Går det att tänka sig en skönare grön nyans och snyggare kaross? (Klassiker 7/2008)

Ascona & Walter Röhrl
Walter Röhrl vann rally-EM 1974, i ett garage i Katrineholm har en kopia av hans Opel Ascona skapats. (Klassiker 4/2009)

Klassikerguiden Ascona A
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim. Känsliga läsare varnas. (Klassiker 4/2012)

Rekord 2100 D 1975
Snabb som blixten? Nja. Men fram lär den komma – den slitstarka Opeln. (Klassiker 5/2012)

Manta 19 SR 1971
Sportigt 1970-tal från Rüsselsheim – i toppform! Jan Perdén är att avundas. (Klassiker 10/2012)

Kadett LS Coupé 1971
Stig kom över sin Kadett av en slump. Det beslutet har han inte ångrat. (Klassiker 1/2013)

Sverigeresan Manta 19 SR 1972
Den gamla motorstaden Hedemora bjuder på mycket spännande historia. (Klassiker 9/2015)

Läsarklassiker Ascona A 1974
Hur firar man en 40-årig Opel? Med en långresa genom Europa så klart! (Klassiker 8/2015)

Ascona 19SR 1974
Bengt valde rätt bil redan från början – dessutom behöll han den! (Klassiker 1/2016)

Commodore GS/E 1977
Vinyltak, fuskträ och strajps. Maffig rak sexa med stora avgasreningspaketet och ett sagolikt skick. Vilket fynd, Jan-Olof! (Klassiker 5/2017)

Kadett Rallye 1970
Lars Branders fint renoverade Kadett Rallye har inte fått känna på några sladdar – förrän nu! (Klassiker 7/2017)

Kadett Caravan 1979
Kombibilar används ofta ner till märgen. Familjen Öuns bil är ett undantag, den har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 7/2018)

Kadett Rallye 2.0 E 1978
Smäcker coupékaross, stor motor, låg vikt och bakhjulsdrift. Sista generationen Kadett Rallye är rolig på riktigt! (Klassiker 4/2019)

 

Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.