Det blev bara tre Typ 64, ett slags sportversion av Volkswagen Typ 1 byggd av Porsches konstruktionsbyrå. Den konstruerades för att användas i ett långlopp mellan Berlin och Rom, men när andra världskriget bröt ut ställdes tävlingen in. Idag ses den som den urmodern till de bilar som Porsche tillverkat under eget namn. Efter nio år och 6 000 arbetstimmar har Jörgen Andersson en alldeles egen Typ 64 med kaross handknackad i aluminium av plåtslagaren Ulrik Ottosson. Trots eller kanske tack vare allt hårt arbete är han inte rädd för att använda den, Jörgen kör gärna fort och länge.
Juryns motivering: Ett enormt nedlagt arbete har resulterat i en bil som inte bara är annorlunda att se på utan också är mycket välbyggd och körbar.
Ägare: Jörgen Andersson
Nu är det upp till dig som läsare – vilken av våra tio kandidater ska bli Årets Klassiker 2023? Alla som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden!
Rösta här!
1:a pris PELA Verktygsvagn med 13 lådor och topplåda
Stabil verktygsvagn med avlyftbar topplåda med gasfjädrad lucka. Lådorna är kullagrade och klarar 33 kilos belastning. Värde 9 995 kronor.
2:a pris PELA Mekaniska hjuldollies med stativ
Fyra hjuldollies som klarar 680 kg styck. Aluminiumrullar som behåller formen och roterar mot däcket. Med mekanisk spärr. Värde 6 995 kronor.
3:e pris PELA Hexagon LED-takbelysning
Ger ett dramatiskt ljus till ditt garage, framhäver linjer och konturer. Bra vid t ex polering. På bilden monterad på egenbyggd träram. Värde 5 995 kr.
4-10:e pris PELA Starthjälp med multifunktion
Multifunktions-starthjälp för bil och andra fordon som hjälper till att starta motorn när den strejkar p.g.a. för låg spänning i batteriet. Värde 1 295 kronor.
Senast den 5 februari 2024 vill vi ha ditt svar.
Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2024.
Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.
Rösta här!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.