Nästa artikel
Saab 99 Limousine: Blir den Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Saab 99 Limousine: Blir den Årets Klassiker?

Publicerad 2024-01-04 06:30 (uppdaterad 2024-01-04 10:28)
Det är dags att rösta fram Årets Klassiker. Kandidat nummer ett är en Saab 99 Limousine 1976.

Det krävdes tre kvadratmeter ny plåt i renoveringen av den 770 mm förlängda Saaben. Det är ett riktigt hästjobb Martin Bergstrand gjort för att rädda sin Saab 99. En bil byggd i ett enda exemplar av karosserimakaren Heinel på uppdrag av Saab.

Limousinen kom till för att användas av kung Carl XVI Gustaf under hans resa i USA 1976. Den har insprutningsmotorn från EMS/GLE och en trestegad automatlåda. I kupén finns en extra sätesrad med två fällstolar.  Bland utmaningarna under renoveringen fanns de specialbyggda bakre sidodörrarna och unika inredningsdetaljer som innertaket.

Juryns motivering: En imponerande renoveringsinsats utförd på en unik bil som är en liten del av vår nutidshistoria.

Läs hela reportaget här.

Ägare: Martin Bergstrand

 

Nu är det upp till dig som läsare – vilken av våra tio kandidater ska bli Årets Klassiker 2023? Alla som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden!

Rösta här!

1:a pris PELA Verktygsvagn med 13 lådor och topplåda
Stabil verktygsvagn med avlyftbar topplåda med gasfjädrad lucka. Lådorna är kullagrade och klarar 33 kilos belastning. Värde 9 995 kronor.

2:a pris PELA Mekaniska hjuldollies med stativ
Fyra hjuldollies som klarar 680 kg styck. Aluminiumrullar som behåller formen och roterar mot däcket. Med mekanisk spärr. Värde 6 995 kronor.

3:e pris PELA Hexagon LED-takbelysning 
Ger ett dramatiskt ljus till ditt garage, framhäver linjer och konturer. Bra vid t ex polering. På bilden monterad på egenbyggd träram. Värde 5 995 kr. 

4-10:e pris PELA Starthjälp med multifunktion 
Multifunktions-starthjälp för bil och andra fordon som hjälper till att starta motorn när den strejkar p.g.a. för låg spänning i batteriet. Värde 1 295 kronor. 

Senast den 5 februari 2024 vill vi ha ditt svar.
Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2024.
Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Rösta här!

Häng med under 2024 – se till att ha din prenumeration i ordning! Teckna dig för fem, tio eller tjugo utgåvor av Klassiker här!

Läs om tävlingen i Klassiker 1/2024!

Klassikers stora jubileumsnummer – 132 sidor!

Ögonblicket Jubileumsfest i Wolfsburg
Är det ett telefonnummer i taket? Nej, ett magiskt tal!

Volvo 1800 S Prinsens studentgåva
Snart går den kungliga sport-Volvon på auktion, vi lånade den en dag för en tur mellan kungliga slott i Stockholm med omnejd.

Klassikermässorna i Europa 2024
Massor av utställningar som lockar till utlandsresa i vår.

Automobilia Rester med gester
Klassikers projektbilar har lämnat lite spår efter sig.  

Scanias museum i Södertälje
Välordnat, spännande – och gratis!  

Triumph TR5 1968
Ulf och Siw använder sin Michelotti-ritade britt mycket.

Projektbil nummer 42 Toyota Celica GTI 1986
Lagom till tjugoårsdagen köper Klassiker sin första japanska reportagebil. Vi låter Moby träffa Grönada, Hjulben & co.

Tjugo års projekt – respekt!  
Det började med en Amazon och sedan har det fortsatt – här är alla projektbilar sedan 2004 och vad som hände med dem.

Volkswagen Caravelle polis 1981
Svartvit och luftkyld, en tydlig tidsmarkör i toppskick!

Ladan fylld med Opel
Jimmy har alltid varit på jakt efter udda Opelmodeller. Med tillgång till en rymlig lada har han utrymme för dem också!  

Moped Apollo
Den marknadsfördes med rymdfärder och framtidstro. 

Årets Klassiker 2024: Kandidaterna
Tio kandidater – en pokal. Nu är det upp till dig som Klassiker­läsare att rösta fram Årets Klassiker 2024! Du kan också vinna!

Renoveringen Land-Rover 107 1955
Den gamla brandbilen hade levt ett skyddat liv, ändå fanns mycket att ta tag i. Nu är den originalblå igen.

Dokument När Yugo intog USA
Nya T-Forden? USA:s billigaste bil var kanske inte den bästa men reklamen fick stort genomslag. 

Våra Klassiker
Carl är inne på tredje varvet med sin Alfa, Björn provar något nytt gammalt, Fredrik tätar Volvo och Calle säljer Opel.

Hobbyn & jag En kebabtur i Dymaxion
Sam Glover bjuds på lunchtur i framtidsfenomenet Dymaxion – byggd efter Buckminster Fullers ritningar.

Fixa själv Bakaxel Mercedes-Benz 220 
Julle får in en prydlig Bullmerca med läckande bakaxel i sin verkstad. Följ hans arbete, steg för steg!

Alla bilar i Klassiker
Sedan 2004 har vi hunnit med över 2 000 bilreportage!

Guru Rimmer Bros
Det började med en jakt på delar till deras egna bilar, idag har bröderna Graham och Bill Rimmer en flyghangar full!

Klassikerguiden Alfa Romeo 156
Körglad, prisvärd och spänstigt formgiven. Nyss kryllade det av dem, nu börjar det bli hög tid att säkra rätt exemplar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.