Kandidat #11
Volvo Amazon 122S 1969
Ägare: Björn Carlsson

Nästa artikel
Volvo Amazon herrgårdsvagn – är det Årets Klassiker?
Årets Klassiker

Volvo Amazon herrgårdsvagn – är det Årets Klassiker?

Publicerad 2 februari 2022 (uppdaterad 7 februari 2022)

Kandidat #11
Volvo Amazon 122S 1969
Ägare: Björn Carlsson

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Amazoner är inte helt ovanliga men det finns Amazoner och det finns Amazoner. Till att börja med är Björn Carlssons bil en kombi – med Sportmotor – men den är dessutom en alldeles äkta civil polisbil! Innan den frivilligt och i privat regi patrullerar dalavägarna var den i tjänst hos Länstrafikgruppen i Köping och förutom de röda ljusen som skymtar bakom grillgallren finns nästan hela polispaketet med special för hela slanten. Det är säkrast att vi håller oss i skinnet!
Läs hela reportaget i Klassiker 10/2021.
https://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/fran-t-ford-till-gti

SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på http://www.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året. https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Gillar du Volvo? En hel tidning om 140-serien kanske kan vara nåt!

HUNDRA PROCENT HUNDRAFYRTIO!
Den första moderna Volvon och en av de viktigaste modellerna i ­företagets historia. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Volvos 140-serie i en specialutgåva som bara trycks i 1 000 exemplar och som endast säljs genom Klassiker – inte i vanliga tidningsbutiker!

Mycket nöje!


UR INNEHÅLLET:

Klassikerguiden Volvo 140
Vår första köpguide till serien. Fortfarande sågs 140 som vardagsbilar och vinkeln är tydlig. Stoppa bruksandet!  (Klassiker 5/2004

Svensson-cupen
Volvo Cup för standardbilar var öppen för alla och allt som krävdes för deltagande var egentligen en Volvo 140. (Klassiker 7/2009

Objekt 140-tillbehör
Vi samlar de mest eftertraktade tillbehören. Bling-bling från en nästan blingfri tid. (Klassiker 1/2010)

Volvo 140 – år för år!
Åtta årsmodeller samlade på ett ställe – först till sist. Så förändrades 140-serien.

Modellhyllan Volvo 140
Svensk bil tillverkad i både Danmark och Finland – vi ställer upp Volvo 140 på hyllan! (Klassiker 1/2010)

Klassikerguiden Volvo 140
Sju år har gått sedan förra guiden – nu är 140 en etablerad samlarbil. Men ändå lite bortglömd. Snygg, säker, prisvärd! (Klassiker 6/2011)

Volvo och Nordkorea
I Pyongyang rullar snurrigt många Volvo 144. Varför då? (Klassiker 4/2012)

Volvo 142 1971
Ulf hatar att svetsa rost – vilken tur att han träffade på Erik Thorsson. (Klassiker 5/2014)

Volvo 142 1973
En del menar att sjuttitrean är den optimala års­modellen. Håkan Jagendal håller med. (Klassiker 8/2012)

Renoveringen Volvo 142 GL 1972
Det var nära att det inte blev något men till slut gick Torbjörn i mål med renoveringen av dröm-Volvon! (Klassiker 9/2012)

Volvo 145 Polis 1973
En rakryggad tjänsteman i välstruken uniform. Vi rycker ut i stil. (Klassiker 6/2014)

Renoveringen Volvo 145 1968
Jan Olsson renoverar hellre befintliga delar än köper nytt. Bra blir det! (Klassiker 9/2014)

Lastbara 145 Express
Lev hårt och dö ung var ödet för de flesta 145 ­Express. Men det finns undantag. (Klassiker 1/2006)

Sverigeresan Volvo 142 GL 1972
Guld och manchester. Nervevat med stärkta kragar efter nedlagd motorväg. (Klassiker 7/2016)

Volvo 145 Express Unika skisser!
Volvo 145 Express skulle ta över efter nationalhjälten Duett. Inget lätt uppdrag. Vi har Volvos original­skisser! (Klassiker 3/2017)

Volvo 145 Express Servicebil
I Belgien skulle Volvos återförsäljare ha servicebilar i enhetlig färgställning. Vi vinkar in en överlevare som bara rullat 9 000 mil! (Klassiker 4/2018)

Artiklarna är publicerade mellan 2004 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.