Kandidat #7
Volkswagen kombi 1977
Ägare: Jens Fjellner

Nästa artikel
VW-bussen – är den Årets Klassiker?
Årets Klassiker

VW-bussen – är den Årets Klassiker?

Publicerad 26 januari 2022

Kandidat #7
Volkswagen kombi 1977
Ägare: Jens Fjellner

Nu är det dags att kora Årets Klassiker 2022! Tolv kandidater från det gångna Klassiker-året har valts ut – nu är det upp till dig som läsare att välja. Alla som deltar i omröstningen är dessutom med och tävlar om fantastiska priser!

Ingenting är omöjligt! I en VW-buss kan allt hända och nästan alla kan åka med. Möjligheterna står bara och väntar utanför skjutdörren; folk, fä, en madrass, en moped – vad du vill. Jens Fjellners Volkswagen är den perfekta utresebilen, och den är skönt fri från märkliga fälgar, sänkningssatser och överstor stereo. Den är som VW tänkte sig, och det är mer än gott nog. Ett tidigt liv i norr skyddade den från de värsta bruna åkommorna så efter en del­lackering och en renoverad motor är den i ett finfint skick. I en kulör som gör att ingen tappar bort dig.
Läs hela reportaget i Klassiker 8/2021.
https://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt-nummer/sensommar-eller-forhost-nya-klassiker-ar-har

SÅ RÖSTAR DU

Du röstar genom att gå in på http://www.klassiker.nu/aretsklassiker där du fyller i vårt tävlingsformulär. Du kan också posta röstsedeln i tidningen till Klassiker, Årets Klassiker, Box 23 800, 10435 Stockholm. Endast en röst per person är tillåtet – fusk leder till diskvalificering. Senast den 9 februari 2022 vill vi ha ditt svar. Vinnarna presenteras på www.klassiker.nu samt i Klassiker 3/2022. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

Du som röstar har chans att vinna priser för totalt över 30 000 kronor från Verktygsboden och Klassiker!

Alla kandidater presenteras i Klassiker 1/2022 och är dessutom med i den fina väggkalender som följer med tidningen. Psst, du kan köpa kalendern här om du vill ha full koll hela året. https://www.klassiker.nu/reportage/kop-klassikers-kalender

1:a pris
Portabel billyft som klarar 2 500 kg för både garage och depå. Två ramper placeras under bilens trösklar och höjs med hjälp av ett elektriskt hydraul-
aggregat. Enkel att flytta undan när den inte används. Värde 11 995 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/fordonslyftar-domkrafter/saxlyftar/portabel-saxlyft-2500-kg-2-kolli

2:a pris
Verktygsvagn med topplåda. Stabil konstruktion av plåt i mattsvart och blanksvarta handtag. Gasfjädrad lucka och kullagrade lådor. Värde 6 740 kr.
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/forvaring-inredning/verktygsvagnar/verktygsvagn-topplada-svart

3-10:e pris
Smidig batteridriven polermaskin för mindre ytor och svåråtkomliga ställen.
Kan även användas som slipmaskin. Variabel hastighet. Värde 960 kr.
https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/uppladdningsbara-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-12v-inkl-2-st-batterier-laddare

11-20:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker. Värde 699 kronor.
https://order.flowy.se/okforlaget/KLA

Gillar du VW? Då kanske en hel tidning om Bubblan kan vara nåt!

HUNDRA SIDOR VOLKSWAGEN TYP 1
Bubblan, Baggen, Folkan... Frågan är om någon annan bilmodell betytt mer för den framväxande bilismen i Sverige än Volks­wagen Typ 1. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar i en samlar­utgåva, tryckt i begränsad upplaga. Herbie, specialmodeller, cabrioleter, rallybilar, custombyggen och alldeles vanliga helt fantastiska folkor! Säljs inte i butik, finns bara att köpa här i vår webbshop.

 

INNEHÅLL:

Herbie – en Folka med egen vilja
Umgänget med en filmstjärna kan ibland vara påfrestande. Klassiker gjorde allt för att få åka med en legend på fyra hjul.
Rallyklassiker VW 1303S
En av de pilgröna VW 1303S som såldes som rallybilar har återuppstått.
Sverigeresan Tidernas väg
Vi tog ett före detta skogsvrak tillbaka till rötterna! En fantastiskt patinerad VW Typ 1 1949 lotsade oss längs Tidernas Väg – en historisk sträcka med ursprung före vikingatiden. Från Uppsala i söder till Ånge i norr.
När Volkswagen kom till Sverige
Det började modest med fyra folkor som kom med Helsingborgsfärjan.
Svenska folkaminnen
Etthundratjugonio bubblor plåtade runt om i ­Sverige och 20 svenskars folkaberättelser.
Customtrenderna
Cal Look, Rat Look, Baja Bug. Ingen bil har skapat så många customtrender som Folkan – och ständigt föds nya.
Volkswagenhuset i Södertälje
När Svenska Volkswagen skulle flytta ut från klassiska komplex från 1963 var vi där och dokumenterade.
Volkswagen 1300 1968
Ingbritt krävde att Per Andersson skulle köpa ­Folkan. Annars skulle den skrotas.
Renoveringen Antikbehandlad
Den tidiga Bubblan var i ett skick som aldrig kunde återskapas. Bevara blev ledordet. )
Sverigesesan Järvsö med omnejd
Vi lånar Anders Löfströms härliga VW Cabriolet 1956 och drar till Hälsingland.
Dokument Säkrare folkor
Unikt arkivmaterial – VW tänkte mycket på trafiksäkerheten. Tro ingenting annat.
Volkswagen 1200 1961
Manisk bilvård lönar sig – den här VW:n är i just-rullat-av-bandet-skick.
Volkswagen 1303S Big 1974
Sena folkor är roliga att köra – vi provar den ­mytomspunna Big.
Klassikerguiden VW Cabriolet
En öppen Volkswagen är för många själva sinnebilden av en klassiker.
Hebmüller Cabriolet 1949
Osynkad låda, mekaniska bromsar och bara 25 hk. Ändå finns sportigheten där i Sveriges enda ­Hebmüller.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.