Jag arbetade 1961 som konduktör vid SS, Stockholms Spårvägar och hade då behörighet att bevista busskyrkogården intill Blåsuts tunnelbanestation.
Den bussen jag poserar vid är av 30-talsmodell med dieselmotor och ses här tillsammans men några olyckligt lottade trådbussar, till vänster några typ F2 från sent 30-tal och till höger skymtar en F3 med Hägglundskaross daterad till sent 40-tal. Men för att återgå till den bussen som jag håller min hand mot, kan jag berätta att busstypen användes som "Matarbussar" mellan Sandsborgs tunnelbanestation och Bagarmossen i väntan på att tunnelbanan mot "Bagis" skulle färdigställas.
Matarbussar innebar att bussarna gick parvis två och två, gärna med överlass. Jag observerade vid ett flertal tillfällen att dom överlastade bussarna bildade ett gnistregn när bakpartiet skrapade i gatan vi vändstationen Sandsborg.
Bussarna tog ordentligt med stryk, men det gjorde nog inte så mycket det var ju deras sista uppgift i busslivet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.