Närmare bestämt 562 kronor i månaden. Men redan när jag fått den första lönen kunde jag för 250 kronor kontant köpa en fyra år gammal Rexmoped med tvåväxlad Victoriamotor.
Mopeden ägdes av en gubbe i 35-årsåldern och hade föga tufft utseende. Nästan omedelbart efter köpet skulle moppen "tuffas till". Nya kromade Monarkskärmar monterades och pakethållare och framlyse monterades bort.
På tanken klistrades ett stort Wynns´Friction Proofing- märke av samma sort som nästan alla raggarbilar hade. Nu gällde det att få lite bättre snurr på motorn och jag monterade bort förgasare och insugningsrör för att om möjligt få det uppborrat av någon snäll cykelhandlare.
Närmaste verkstad var Harrfors vid Sofielundsplan men där blev det nobben av Harrfors den äldre som då var ägare. Några hundra meter längre bort låg Sigge Svärd Cykel och Sport, men där gick för jag förbi jag visste att han inte skulle hjälpa mig. Efter ytterligare hundra meter kom jag till Hööks cykelverkstad, ett ställe som låg på en bakgård i Gamla Enskede.
Höken som alltid satt och käkade matlåda lovade att hjälpa mig, men påpekade att det långa krokiga insugningsröret kunde bli svårborrat. Nästa dag var trimningen klar och jag fick betala fyra kronor och femtio öre, men det var det värt.
På bilden poserar portvaktens Tommy Eklund som trots att han inte har åldern inne har blivit ny ägare till en modifierad Rex Vicoped från 1955.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.