Bild
Nästa artikel
Arnes backspegel

Halkkörning

Publicerad 24 april 2012
Det är vintern 1960-61 och min ordinarie bussförare Svenne Daleryd är hemma på grund av sjukdom.

Den här aktuella dagen ska jag vara "kondis" åt en nyutbildad busschaufför, och i dag är det första körningen för chauffören med det nya busskortet.

Vi blir tilldelade en "160" vagn som är en buss från 1951, med helt osynkad växellåda och avsaknad av servostyrning. Vår linje denna dag var linje 9 som gick mellan Skanstull och Årsta Havsbad, temperaturen i luften var runt nollan och på vår första tur mot destinationsorten började det att snöa ymnigt.

Vid Svartbäckskurvan som ligger en bit efter Handen och svänger kraftigt till höger efter en nerförsbacke händer det som inte fick hända, bussen kör men ominskad fart rakt ut i skogen varvid alla passagerare ramlar huller om buller och bussen stannar mot ett kraftigt träd.

De passagerare som skadades fick bara lindriga skador. På bilden som är tagen innan det fanns någon snö på vägen kan man se konduktören utsikt, man stod oftast i dörrhålet bredvid föraren och kollade mötande trafik och just här möter vi en "150"vagn som är tillverkad 1954, även den utan servostyrning men med synkad låda.

När väl olyckan skett tog jag mej liftandes till bussgaraget i Handen, det var ju bara två hållplatser tidigare som vi passerat garaget. Vid garaget vidtalade jag verkstadspersonalen vad som hänt och nu blev det utryckning med den gamla Dodgepickisen som jag tror var i minsta lagen att dra upp bussen på vägen igen. Bilden på Dodgejeepen är tagen vid ett annat tillfälle och visar en bussmekaniker som väntar på sin tur att få kliva in i den tuffa amerikanaren allt medan jag poserar för fotografen Dagge Lundvall.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.