Nästa artikel
Nu var man med raggarbil
ARNE

Nu var man med raggarbil

Publicerad 12 december 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Nu har jag provat en bensinsnål bil för den lilla familjen, över hundra mil. Och det är ingen bil för en som vill vara tuff …

… och med i gänget. På DN:s annonssidor hittas nu drömbilen: en Ford Mercury Coupé av 1946 års modell. Två problem skulle bara övervinnas, dels fanns bilen långt bort i Borlänge och ville säljaren byta mot min Ford Prefect som i stort sett var en Ford Anglia med fyra dörrar?

Säljaren var en känd raggare som gick under namnet "Laggen" och han kunde tänkas byta jämnt mot min bil, den var ju mera värd då han begärde 2 000 kronor och min bil betingade ett värde av 3 500 kronor.

Vid avresan från Stockholm fick jag med mig två åksugna kompisar, dels Dagge och dels Bernte Persson som bodde i samma hus som mig. Väl framme i Borlänge gjordes bytesaffären upp och om jag ville så fick jag med en extra omgång med säten, då de befintliga var väldigt slitna.

Nu ångrades det att så många åksugna hade följt med. Sätena måste jag ju bara ha. De ingick ju. Sätena stuvades in och den trånga hemresan inleddes, tur för mig att jag körde så jag slapp ha någon i knät. Efter några mils körning mot Stockholm började det att skymma varvid det var dags att sätta på ljuset.  

Nu gjorde det ingen större skillnad då de uttjänta glödlamporna glödde som stearinljus. Till råga på allt började det att regna och asfalten blev ännu svartare. Fram på småtimmarna var hemresan klar och nu var man med raggarbil.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.