Thord Larsson var en av Sveriges främsta isracingförare på 50-talet.
Tillsammans med rambyggaren "Årsta-Johan" byggde Thord 1956 en iscykel som skulle slå allt. Ramen var snyggt förkopprad och som drivkälla användes den nya Svenska speedwaymotorn HRM.
Med denna iscykel slogs banrekordet på Stockholms Stadion. Thordan blev äldre och i början på 60-talet såldes cykeln vidare till Kjell Svensson som bytte ut den Svenska HRM-motorn mot en tillförlitligare Japmotor. Kjelle tävlade även han flitigt och framgångsrikt med den snygga ishojen, men även Kjelle blev äldre och beslutade sig för att lägga av.
Här kommer jag in i bilden, året är 1967 och för 2 000 kronor blir jag ägare till en banrekordcykel. Det blev mycket träning på sjön Trehörningen i Huddinge, men trots att jag klädde upp mej med en tuff leopardtröja blev det inga fler rekord.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.