Nästa artikel
Essen Motorshow 2011
Bildspel

Essen Motorshow 2011

Publicerad 18 december 2011 (uppdaterad 20 december 2011)
Emil Nilsson från Halmstad rapporterar från Essen Motorshow och ett möte med den legendariske Walter Röhrl.

Vi är några grabbar från nordicaudi.com som brukar åka på Essen Motorshow. Vi har åkt de flesta åren sen 2001 och följt de olika trendernas uppgång och fall. Jag tänkte dela med mig av lite godbitar ur ett Klassikerperspektiv.

För mig som entusiast av 80- och 90-talsbilarna med quattro gick en dröm i uppfyllelse i år.
Skaran av förväntansfulla var stor i Bilsteins monter i hall 3 redan innan utlovad "Anagramstunde" kl 11. När den forna världsmästaren gjorde entré flockades människorna kring Honom.
Jag själv hade sett bordet och stolen framför Rothmans Ascona 400:an och stod och väntade, redo. Ivriga att få sina böcker och modellbilar signerade växte sig kön, men jag lyckades bli den första.
Jackan, sportquattroboken av Lewandowski, en S1 Pikes Peak och min Audi Rally t-shirt fick alla varsin autograf. Jag tackade och lämnade plats åt nästa.
Då slog det mig, jag hade ju missat något av det viktigaste, det jag glömde i min iver redan 2007 vid mitt första möte med ikonen: Ett foto på mig och Walter!
 
Men det var många som hade samma önskan som jag, så jag gick vidare i hallen. Efter ett tag gick jag tillbaka, då hade det gått nästan en timme och den forna världsmästaren satt fortfarande tålmodigt och signerade böcker och modellbilar.
Kön hade dock minskat något, så jag ställde mig på tur och hoppades. Mannen framför mig hade sin systemkamera krampaktigt i handen, och jag såg på hans flackande blick att han hade samma i tanke som jag, så när våra blickar möttes behövdes inga ord.
Jag förevigade honom ihop med Rallylegenden och fick samma i utbyte, vi bytte kameror en kort stund. Efteråt var min dag gjord, tror han och många andra kände samma sak.
 
Walter Röhrl återgick tålmodigt till att signera modellbilar och gamla rallyårsböcker. Han satt till allas lycka över en timme.
 
Essen Motorshow har fyra grundpelare för de olika temana i hallarna: Motorsport, classic cars, sportiga serietillverkade nya bilar samt Tuning.
Trenderna har de senaste åren gått från plast och stora vingar tillbaka till mer diskret tuning. Bromsar, fälgar och väghållning, kanske en liten läpp på bagageluckan.
Klassiska bilar fanns det gott om, både inom motorsport och old/youngtimers. Siha, som arrangerar Techno Classica på våren hade en egen hall med diverse godbitar.
Ett utställningstema i motorsportavdelningen var Monte Carlorallyt. Både Audi Sportquattro, lancia och Peugeot representerade grupp B eran från 80 talet.
Youngtimertrenden är stark i Tyskland, en klassiker som byggts på länge är tex Golf Mk1 , gärna i klassiska färger med BBS och Weber, blandat med modern teknik.
För den som en annan tycker om modellbilar fanns det massor, allt från leksaksbilar för någon euro till rena samlarmodeller för några hundra euro, både nytt och begagnat.
Jag som har strax över 200 modeller av Audi quattro hemma har aldrig förr köpt så få, 3 st små för ett sammanlagt belopp på 29 euro.
Essen Motorshows 18 hallar med 517 utställare besöktes i år av 337 000 mässbesökare. På toppåret för några år sen var besökarantalet 440 000.
Men trenden har vänt sedan 2008, då luften gick ur och besökarantalet går upp några 10 000 varje år. Mässan pågår under 8 dagar över helgerna 1a till 2a advent varje år.
 
 
Emil Nilsson
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.