Bild
Nästa artikel

Gott & Vått på Goodwood

27 september 2011

Zwei Silberpfeile 300 SLR -55 och W196 Streamliner, -54

Ferrari Transport, Fiat 642 RN 2 Bartoletti, 1957

Ett överflöd av ovärderliga race-Ferraris finns varje år på Goodwood

Ferrari 250 TR, -57

Testa Rossa

En rad med vackra Aston Martin

Maserati Tipo 61 ”Birdcage”, -59

_Stig Blomqvist under träning inför St Mary´s Trophy

Stig Blomkvist pressar Anders Jensens Saab på start och målrakan

Saab 96, -63. Teamet från Borås består av Hans Eklund, Ulf Larsson, Stig Blomqvist och bilens ägare Anders Jensen

Hans Eklund servar den trecylindriga tvåtaktaren på 844 cc!

Det är svårt att finna något vackrare än en Maserati 250F från 1956

Goodwood handlar inte bara om gamla racerbilar utan också om flygmaskiner. Här en rad med Spitfires som uppvisningsflög under helgen

Lotus-Ford 27 med motor på 1098 cc, -63

Sir Jackie Stewart uppvisningskör en Maserati 250F i ”Juan Manuel Fangio Tribute”

Som de säger i England ”A hairy drive!” Maserati 250F, -57 i ”Juan Manuel Fangio Tribute”

Hyllningen av Fangio kördes med anledning av att han skulle ha fyllt 100 år i år

Hans Herrmann, fd stallkamrat med Fangio, i en MB W 196R från 1954

_Stirling Moss i en 300 SLR -55, bakom honom en Ferrari 290 MM från -56

Juan Manuel Fangio II i en MB W 196 R Streamliner från 19

Maserati 450S,-56

Maserati 350S, -57

Kurtis-Kraft Offenhauser, -58. ”The Dayton Steel Foundry Special”

Ferrari 166 MM Barchetta, -50, I ”Freddie March Memorial trophy”

Austin Healey 100S från 1955

Jaguar C-type, -53

Ferrari 250 MM, -53

Cunningham C4R, -53

”Chichester Cup” för Formula Junior bilar med motorn bak, tillverkade mellan 1960-63

Det kommer ganska mycket publik till Goodwood. I år 138.000 på tre dagar!

En kompressormatad MG från tidigt trettiotal. Var där för att hedra Freddie March som tävlade i liknande bilar på Brooklands

Målgång i ”Chichester Cup”

En Jaguar som inte ville starta

Schysst säkerhetsbil Aston Martin DB4GT Zagato

Det är enkelt att bli bogserad när man har störtbåge

BRM Type 25, -58 och fyrhjulsdriven Fergusson Climax Project 99, -60 i ”Richmond Trophy”

”Ricmond Trophy” är för Grand Prix bilar tillverkade mellan 1950-60, med motorn fram. Här en Ferrari 246 Dino, -60 och en Maserati 250F, -56

Lancia-Ferrari D50A, -56

Ferrari 246 Dino

Lancia Ferrari

Maserati 250F

Anders Jensen förbereder sig för race i sin Saab 96

Anders stormar fram på målrakan som första Saabekipage som deltagit på Goodwood Revival

Den största av alla ikoner på Goodwood är utan tvivel Sir Stirling Moss!

Sir Stirling i den Ferrari 250 GT SWB som han vann 1961-års RAC TT på Goodwood med.

Kenny Bräck laddar inför race i en Shelby American Cobra Daytona Coupé, -64, värd ca 80 miljoner kr!

Kenny koncentrerar sig.

”Assembly Area” alla bilar samlas här innan det är dags att åka ut på banan.

Kenny i Shelby Daytonan.

Ferrari 250 GTO, -62. Värd sisådär en cirka 200 miljoner kronor.

Ferrari 250 GT SWB, -61. Mer känd som ”the Breadvan”. På väg ut med brödleveranser.

Ferrari 250 GTO -64.

Sunbeam Lister Tiger, -64.

Kenny körde i par med dansken Tom Kristensen i ”RAC TT Celebrationloppet”. De utklassade allt motstånd.

Genom generös sponsring från sitt företag Verktygsboden möjliggjorde Lars och Maria Edwardsson Saabsatsningen på Goodwood. Här syns de tillsammans med teamledaren Erik ”Carlsson på taket”.

Stig Blomqvist och ”Carlsson på taket” var fullt sysselsatta med autografskrivning.

Dags för start i ”St Mary´s” där Saaben deltog.

Stig Blomqvist pressar Saaben.

En Ford Galaxie 500, -63 med sjuliters motor deltog i samma lopp som Saaben. Snacka om att tävla på olika villkor…

Ytterligare bilar i ”St Mary´s Trophy”

Austin Mini Cooper S

Starten av ”Whitsun Trophy” för sportracerprototyper tillverkade mellan 1963-66.

Lola-Chevrolet T70 Spyder, -66

Ford GT40, -65

Ferrari 250 LM, -64

David Piper i sin Ferrari 250 LM från 1964

Målgång i ”Whitsun Trophy” Chinok-Chevrolet Mk2 t.h. och Lola-Chevrolet T70 Spyder t.v.

En av få fabriksbyggda ”Jaguar E-type lightweight” från 1963

Dags för start i ”Fordwater Trophy”, som i år endast kördes med Jaguar E-type, för att fira modellens 50 åriga existens

Jochen Mass i en ”semi-lightweight-lowdrag-coupe” replik, -63

Paul Radisich är före Nigel webb i chikanen

Lowdrag E-type Coupé replik

Loppets enda kvinnliga förare Desiré Wilson

Adrian Newey känd Formel 1 konstruktör och f.d. Formel 1 föraren Gerhard Berger delade på körningen av denna lightweight. Det resulterade i en andraplats

Desiré Wilson kanade rakt genom chikanen och fick stopp mot däcksvallen

Maserati 250F

Tom Kristensen åttafaldig mästare på Le Mans, körde tillsammans med Kenny Bräck i Daytona Kupén och med Prins Joachim av Danmark i en Lotus-Cortina

Prins Joachim förbereder sig för tävling i sin Lotus-Cortina

Nu är det Anders Jensens tur. Här tillsammans med delar av teamet

Alfa Romeo 1600 GTA, -66 deltog i samma klass som Saaben.

Anders passerar det gamla kontrolltornet

En annan av Goodwoods ikoner. Derek Bell femfaldig mästare på Le Mans

Kenny Bräck konfererar med stallpersonalen innan precis innan start

”The Breadvan”

Nick Masons Ferrari 250 GTO, -62. Kördes av bl.a. Martin Brundle

Deltagare i ”Juan Manuel Fangio Tribute” väntar på sin tur

En Ferrari 250 GTO före en Ferrari 250 Drogo

En stilstudie av Kenny Bräck i Daytonakupén

”The Breadvan” i chikanen

Ferrari 250 GT SWB/C ”Tour de France”, -61

Desiré Wilson tar revanch för sin otur med Jaggan i en AC Cobra Le Mans Coupé.

Aston Martin DB4GT, -60

Ferrari ”Tour de France”

En mycket känd AC Cobra med lång tävlingshistoria. ”The Hairy Canary”

En bestämd Kenny Bräck

Ferrari 250 Drogo, -60

Derek Bell i en Ferrari 250 GTO -64

”Brödbilen” i ösregn

Tom Kristensen var nära att råka illa ut i regnet, men redde ut situationen

Tom Kristensen på väg mot den överlägsna segern han tog tillsammans med Kenny Bräck. Imponerande med tanke på motståndet i form av fantastiska bilar och mycket namnkunniga förare.