Volvo P1800 hette ju så bara det första året, 1963 och framåt bytte man namn till 1800S och senare 1800E. Det var en Volvo som bröt mot alla sina konventioner, en elegant sportig kaross som såg ut som de mest exklusiva italienska GT-bilarna men under skalet var den allt annat än det, där återfanns beprövad Volvomekanik, made in Sweden.
Den jättelika och omättliga USA-marknaden hade upptäckt europeiska sportbilar, och vid femtiotalets slut kom en rad modeller främst från England som hade alla sportvagnsattribut men byggda på standardmekanik, vilket gjorde priset överkomligt för många. P1800 surfade in på den vågen i precis rätt tid och av de närmare 50 000 som byggdes såldes merparten over there.
Nu kan det verka lite som att gå över ån efter vatten med att importera en Volvo från USA, men det ena skälet är utbudet. Hemma är de allra bilar renoverade och då ganska dyra, en orenoverad 1800 eller liknande kostar inte allför mycket där. Andra skälet är rost, eller avsaknaden av den. 1800:ans kaross är en av de mest svårjobbade att renovera och en bil som gått i ett torrt varmt klimat kan trots solbränna och slitage löna sig då man kan spara in hundratals timmar på att inte jaga rost.
Här hälsar vi välkommen tillbaka till några 1800:or som de senaste hittat hem igen.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.