1800:or på rad fast häribland gömmer sig ett svart får...
...för detta är ingen P1800 utan just denna heter 958X och är en av de tre handbyggda prototyperna som gjordes av Frua 1958.
1800ES i knallorange, denna bil har ett förflutet som skyltex i USA och aldrig varit registrerad, sedan importerades den till Norge, och har till dags dato samlat 48 mil på mätaren
Mycket gul 1800ES från Danmark, antalet utländska gäster var många i år.
Till exempel från England
samt Tyskland, det här är en sällsynt 1800S cabriolet som byggdes av återförsäljaren Volvoville i New York state
och från.. vänta nu, vad är det här för skumma plåtar?
Jo.. Sydafrika! Fast bilen har inte kommit därifrån för egen maskin utan den bor numera i Norge, men det här är ett ganska okänt kapitel i Volvohistorien
För det sattes samman en liten serie, troligen knappa 200 bilar av Motor Assemblies LTD i Durban, Sydafrika 1970. Dessa sattes ihop hösten 1970,efter det att produktionen upphört hemmavid.
Kenneth Tonef, konferencier denna dag dyker ner i den afrikanska Amazonens mysterier....
… för att sen stega över till Klassikers egen Fredrik Nyblad och förundras över hans fina unika 165:a!
Volvo Amazon i full polismundering visades upp, Amazon kombi fyller ju 50 jämt i år vilket vi uppmärksammat tidigare
Efterföljaren 145, denna kommer från Schweiz
En annan schweizare på plats, PV831 från 1954
PV56 från 1938 i samma kulör, man bytte nog inte färgbyttor så ofta på den tiden
en av två fina PV52 från 1937 på VROM, båda i samma kulör, denna med äldre Nederländska plåtar
En annan bil med Volvoanknytning som drog till sig uppmärksamhet var belgaren Stoffel Müllers nyrenoverade Ockelbo roadster med Volvomotor.
Mer Volvo sport som hette just Volvo Sport, men kallas oftast ändå för P1900, två stycken gästade VROM denna lördag.
Och mer på sporttemat så är här en fin röd Amazon 123GT
Blå amazon av äldre modell, 1960
och amazon kombi, av första årgången 1962.
och ni som tycker att Volvo är beiga bilar, har här alldeles rätt...
ättstylad PV444 från Belgien med rött visir och små tidstypiska detaljer.
Och mer i samma anda på en Schweizisk bil, fenderskirts ser man inte så ofta på en PV
PV544 från 1962 i skinande rött
Denna PV544 Sport ur G-serien, är en av de absolut sista, 544G byggdes bara augusti-oktober 1965, denna är till och med registrerad som 1966 års modell.
Startbil 954 är beteckningen dessa fordon hade i flygvapnet, basen var en Volvo TL-22 och deras uppgift var att dra ut jaktplan ur hangarerna fram till startbanan. Denna är från 1956 och tjänstgjorde först på F13 i Norrköping inan den fick flytta till Ljungbyhed där den var i tjänst fram till 1982
Volvo 164 fanns det gott om på VROM, ypperligt fin sådan från Norge
I orangeriet, sen 142 och en tidig 244 sida vid sida..
Från tomatodlingen, 142 från 1971 i skinande rött sticker verkligen ut
145 Express blev aldrig samma framgång som Duetten, och betydligt mer sällsynt, bara c:a 4000 gjordes 1969-74.
240-serien finns det betydligt mera av, här är en av jubileumsmodellen 1977.
och 242GT är en annan eftertraktad modell
264GL från Tyskland med USA-front
av 260-modellerna får nog 264TE anses var den mest spännande. De flesta av dessa vräkiga lyxlimousiner hamnade i forna Östtyskland.
Mer på 260-temat, 262C såklart måste ju vara med på ett hörn
Volvo 780 efterträdde 262C efter några år, och den har sina trogna fantaster, något dussin syntes på VROM
De sista 780 såldes 1991 och då hette dom bara Coupé , turbomotorn var enda alternativet.
Holländare i Holländska Volvos, närmast en 340GLS från 1990
480ES var en annan helt gebouwd in Nederland produkt.
480 i fullfjädrat raceutförande.
Volvo 760, det är faktiskt inte ofta man ser dom numer, de flesta gick ju på export och den mycket dyra Volvon blev aldrig någon kioskvältare på hemmaplan.
En senare 760GLE från Norge, där detta måste varit en otroligt dyr bil med deras skatter och avgifter.
960 avlöste 760, och sista åren 1997-98 graderades den upp till att heta S90, en blivande klassiker.
Och här kommer en S90 som sträckt lite på sig
C70 cabriolet är en annan klassiker i vardande, volvos första öppna modell sedan P1900, denna från 2003.
Och så visar Fredrik Nyblad upp sin trofé, pokalen för ”en berömlig motorhistorisk kulturgärning genom att utan hänsyn till vare sig arbete eller kostnad återställa en bil till originalskick som egentligen inte fanns”, som motiveringen löd