Det hör till ovanligheterna att en Barkas bjuds ut till försäljning i vårt land. Men nu har det hänt. Här öppnas en unik möjlighet för dig med en intressant kravlista på en skåpbil: framhjulsdrift, tvåtaktsteknologi, god lastkapacitet och engagerande köregenskaper.
Barkas i ett nötskal.
Denna före detta militärbil bjuds ut till priset av ett safaritak till en split-window VW-buss. Och då talar vi om ett tak som lagrats bakom en lada de senaste 40 åren…
Du får här inte bara mjuka linjer och en lufthungrig grill utan också en fullt fungerande och beprövad, robust konstruktion. Lasthöjden är låg och skåpsdelen rationell. Idealisk för transport av medelstort gods och glada kamrater.
De främre bärarmans har konstruerats efter måtten hos överarmarna hos den sovjetiska elitidrottaren Tamara Tychovitch som knep världsrekordet i kula 1956, 16,59 meter.
Motorn är kanske inte precis mittplacerad, men lagd strax bakom föraren med växelspaken som på en Saab 95 husbil, i höftbenshöjd. Ljudet - behöver det sägas? - är oslagbart!
Motorluckan har den fördelen att den kan öppnas under färd om några småsjusteringar måste utföras. Det kan vara bra att känna till.
Barkas ingick i IFA-koncernen och den mest kända modellen är B1000 som började tillverkas 1961. Den trecylindriga tvåtaktsmotorn från Wartburg uppgraderades vartefter och 1970 gav den modiga 46 hästkrafter.
Produktionen lades ner 1991 och då hade Barkas haft Volkswagens fyrtaktare på 1100 kubik i några år.
1984 kom tankmätare med lysdioder.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.