Det är Arne Svensson i Panhardklubben som nu skall avyttra sin smått unika automobil, i och för sig en replika, men helt byggd efter originalritningar som en Panhard Levassor från 1891.
Panhard&Levassor tillhörde de absoluta pionjärerna i bilhistorien, runt 1890 fick man licens av Daimler att bygga dess motorer, och 1891 började man producera vad som med lite god vilja kan kallas en serieproducerad bil. Den var antagligen den första automobil som annonserades för allmänheten, och den var också först med att likna en "bil" I den bemärkelsen att den hade fyra hjul, en motor fram, en växellåda (fyrväxlad till och med!) en koppling och drivning till bakhjulen. En layout som kom att stå modell för i princip alla bilar framöver.
Motor och drivlina är inte av 1891 års standard i Arnes bil, utan kommer från en väsentligt nyare Panhard Dyna.. Originalmotorn var en liten vattenkyld V-twin, på c:a 1,2 liter. i första skedet hade dessa en så kallad ytförgasare, insugsluften sög helt enkelt med sig bensinångor från en behållare in till cylindrarna. Gasspjäll fanns inte. Efter ett tag kom en mer avancerad förgasare från Daimler med flottör, och effekten rakade iväg till nästan fyra hästar.
Sådana små detaljer, som att bygga en förgasare med kammare och flottör var en genalisk och revolutionerande idé då, liksom många andra saker som senare tas för självklara i en bil. Ratt till exempel låg ännu flera år fram i tiden... Det gör dom här allra första automobilerna så intressanta, och det är sällan dessa ses ute på marknaden, dels för att dom nästan inte finns, och dels för dess körbarhet och tillförlitlighet kan milt sagt sägas lämna en hel del att önska. Den här välbyggda replikan har ju fått "modern" motor och låda, som råder bot på en del, den är dock inte registrerad.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.