Bilvärldens mest framskjutna hakparti återfinns på denna Chevrolet. Åkomman blev en följd av försöken att få plats med en släckningspump bakom den grilliga kylarmaskeringen.
När utryckningsfordonet nådde brandhärden lades handbromsen i och den raka toppventilsexan användes till att pumpa vatten och ett och annat grodyngel ur närmsta branddamm.
Årsmodell framgår inte av annonsen men Chevrolet tillverkade lätta lastbilar med detta karaktärsfulla utseende under åren 1941-1947, därefter såg de mindre hotfulla ut. Påbyggnaden till brandbil har säkert skett i Sverige med stomme av askträ klädd med karosseriplåt. Praktiska lastluckor finns i tröskelhöjd.
Det unika är att precis hela borgarbrandkåren ryms inne i den långdragna hytten som har sittbänkar runt om. Längden 6,8 meter inger respekt - bara takräcket är större än de flesta av dagens personbilar.
Annonsören lovar hyfsad driftsäkerhet och mätarställningen på knappa 3 000 mil bekräftar att inkörningsperioden borde vara avslutad. Gamla brandbilar har i alla tider satt igång fantasin hos smågrabbar, särskilt de stora.
Här är chansen att bli din egen deltidsbrandman. Den omisskännliga Dymotejpen med sina upphöjda bokstäver sitter kvar på instrumentpanelen. Få se nu. Där! Där står det sirén!
TEXT: Stefan Wulff
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.