Vad i allsin dar är en Chenard & Walcker? Detta ganska obskyra märke var en gång i tiden rätt stora, såpass att de under 1920-talet var Frankrikes fjärde största fordonsproducent. Ernest Chenard och Henri Walcker hade börjat bygga cyklar på 1890-talet och några små motoriserade tricyklar byggdes runt 1899. 1901 presenterade man sin första egentliga bil. Deras konstruktioner var ofta innovativa och 1927 knöt man sig till den mer välkända lyxbilstillverkaren Delahaye. Detta samarbete sprack 1934 och Chenard började sin resa utför i trettiotalets depression, en väg dom inte var ensamma om att trafikera vid den här tidpunkten. Konkurs 1936 och karosstillverkaren Chausson gick in som ny ägare. Detta fick resultatet att man kom att dela karosser med Matford, men behöll sin egen motor, ett tag, för 1938 byttes den också ut mot en Citroënmotor. Sen bytte man ut ramen mot en Fordram också... Det enda ursprungliga Chenard & Walcker i dessa sista bilar var till slut bakaxeln.
Men man hade ett sista eget innovativt ess kvar i rockärmen. Man hade skissat på en enkel lätt skåpbil ämnad för ambulanstransporter och en färdig prototyp sågs ute redan under 1940. Det var en frambyggd konstruktion med plant golv där motorn satt mellan passagerarna framför sätet. 1941 kom den ut i civil version, men få kunde köpa bil i det ockuperade Frankrike. En eldriven variant under namnet Sovel kom också att erbjudas men tillverkningen verkar gått på sparlåga fram till krigsslutet. Då togs Chausson över av Peugeot som tekniskt sett blev ägare till Chenard & Walcker också. Skåpbilen såg man en framtid i och dess lilla tvåtaktsmotor byttes sedermera ut mot en mer modern betydligt kraftigare motor från Peugeot 202. Efter 1950 slopade man Chenardnamnet helt och kallade den Peugeot D3, och senare D4, den kom att bli en seglivad modell som tillverkades ända fram till 1965.
Men till salu nu på blocket är alltså en "äkta" Chenard & Walcker från 1948, svensksåld. Den såldes ny i Borås, kanske den enda eller högst en handfull som såldes här då, en till Chenard skall ha registrerats 1951. Det här exemplaret är lite ruffigt i sitt skick men i bättre ordning än den ser ut, alla originaldelar kvar och den är körbar. Nu söker den nytt hem och säljaren är mån om att den hamnar i rätt händer och hoppas den får den ompyssling denna unika vagn förtjänar.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.