Efter att nästan ha försvunnit helt på 1970-talet, kom cabrioleten tillbaka med en enorm kraft på 1980-talet. Alla tillverkare ville ha en liten billig folk-cab på programmet.
I dag är dessa folk-cabbar löjligt billiga, för 10 000 kronor får du en besiktigad och körklar bil. För 10-20 000 kronor till borde du kunna hitta en sommarkörd toppsnäcka som om du sköter kommer att bjuda billigt öppetåkande i många år framöver.
Säkra en 80-talscab innan det är försent, och gärna en vit!
Det var Volkswagen Golf som skapade trenden. Karmann-byggda Golf Cabriolet lanserades 1979 och blev en bil man gärna ville synas i. Den byggdes under hela 14 år och lades ned först 1993 och utbudet av bilar från 10 000 kronor och uppåt är stort. Kolla utbudet på blocket här!
Ford Escort i cabutförande som kom 1983 byggdes också av Karmann. Den blev också populär bland kunderna och det återspeglas på marknaden i dag. Nästan alla är i det tuffa XR3i-utförandet med insprutningsmotor. Priserna ligger lägre än för Golfen. Kolla utbudet på blocket här!
Opel ville givetvis också ha en cab baserad på Kadett men det var först 1986 man kom loss med en öppen version av Kadett E. Den byggdes av Bertone i Italien efter samma principer som konkurrenterna; en tvådörrars kaross med störtbåge och stor sufflett. GSI-modellen med digitalinstrumentering är riktigt läcker! På Blocket finns ett ex som bara gått 2900 mil! Kolla utbudet på blocket här!
Peugeot 205 i cabrioletutförande dök upp 1986 och byggdes av Pininfarina. Den fanns i flera utföranden från lilla CJ med Juniormotor upp till CTI med 1,9-liters GTI-motor. Från att ha varit väldigt vanlig har nu beståndet av 205 cab börjat minska rejält men de som finns kvar är fortfarande billiga. Kolla utbudet på blocket här!
Riktigt udda är Talbot Samba Cabriolet -sådana såldes det bara en handfull av och ännu färre finns kvar. På Träffpunkt 80 förra året rullade ett riktigt fint ex in till publikens sus.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.