Nästa artikel
Yes sir, I can boogie
BLOCKHAREN

Yes sir, I can boogie

Publicerad 14 april 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Renault Clio i lyxutförande, någon? Blockharen blir sugen på lite Baccara. Och sedan en annan bil …

Småbilar med lyxutrustning utövar en särskild lockelse. Tanken på att kunna vräka sig i excesser utan att ta för mycket plats eller göra av med onödig energi är ju verkligen tilltalande.

Ta till exempel Vanden Plas Princess 1100. Endast 3,5 meter lång bjöd den på läderklädsel, valnötspaneler, tjocka mattor och picknickbord. Kromad ventilkåpa hade den också. Den var säkerligen en förlustaffär för BMC men pensionerade överstar och högre statstjänstemän som tyckte Bentleyn blivit för stor uppskattade den.

En själsfrände till Princess var Renault Clio Baccara. Även här fanns skinnklädsel och något som liknade träpaneler, dessutom elhissar, centrallås och elspeglar. Modellen kom 1992 och kostade 132 700 kronor – nästan dubbelt så mycket som den enklaste Clion i programmet. Förutom utrustningen kunde Baccaraföraren skryta med att det satt en 1,8-litersmotor på hela 95 hk under huven.

Inte många Baccara såldes i Sverige och redan 1994 utgick den ur programmet.

I Vingåker finns en -93:a – den enda på Blocket – med måttliga 12 000 mil och till synes i gott skick. Din för futtiga 17 loppor.

Blockharen är nästan på väg att hoppa dit när han plötsligt får för sig att söka efter en Vanden Plas Princess 1100. Men någon sådan kan väl inte finnas till salu?

Jo! I Eksjö finns en riktig snygging med soltak och ljusgul läderklädsel. Den ser ut att vara i orört originalskick och även om texten talar om lite sprickor i lacken känns 25 000 kronor inte som något opris.

Så, Baccara eller Princess? Ack, dessa val, dessa val…

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.