Standard Motor bygga bilar i Canley redan 1916. Mot slutet hade man bara två modeller på linan: Spitfire, som hade sett dagens ljus redan 1962, och den nya TR7.
Den senare var det lite bråk om. Efter att TR6 lades ner 1976 hoppades man på att få kontraktet på TR7, men blev dragna vid näsan. Leyland beslutade den skulle byggas i Speke, Liverpool.
Fackföreningar rasade, arbetare rasade, pressen rasade så Leyland satte ner foten och sa att de lägger ner TR7 omgående. Det slutade med att de fick krypa till korset och godkänna att rasket flyttades till Canley.
Hur det mottogs i Speke behöver man nog inte förklara. Men i Canley var man beredd på att försvara sig. Någon sa i en intervju att "If the Liverpool workers march on our factory to stop the transfer, they will be marching back with a few broken noses.”
Hur som helst räckte varken kampvilja eller kapacitet till för att rädda Canleyfabriken. Den sista bilen var denna Spitfire 1500 som rullade av bandet i augusti 1980 - några år senare fanns inte Triumph mer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.