Nästa artikel
Sist på bandet
Brittiskt

Sist på bandet

Publicerad 2024-02-07 07:00 (uppdaterad 2024-02-20 13:28)
I augusti 1980 gick en era i graven. Den sista Triumph Spitfiren blev samtidigt den sista ut från Canleyfabriken.

Standard Motor bygga bilar i Canley redan 1916. Mot slutet hade man bara två modeller på linan: Spitfire, som hade sett dagens ljus redan 1962, och den nya TR7.

Den senare var det lite bråk om. Efter att TR6 lades ner 1976 hoppades man på att få kontraktet på TR7, men blev dragna vid näsan. Leyland beslutade den skulle byggas i Speke, Liverpool.

Fackföreningar rasade, arbetare rasade, pressen rasade så Leyland satte ner foten och sa att de lägger ner TR7 omgående. Det slutade med att de fick krypa till korset och godkänna att rasket flyttades till Canley.

Hur det mottogs i Speke behöver man nog inte förklara. Men i Canley var man beredd på att försvara sig. Någon sa i en intervju att "If the Liverpool workers march on our factory to stop the transfer, they will be marching back with a few broken noses.”

Hur som helst räckte varken kampvilja eller kapacitet till för att rädda Canleyfabriken. Den sista bilen var denna Spitfire 1500 som rullade av bandet i augusti 1980 - några år senare fanns inte Triumph mer.  

Mer om British Leyland i vår samlarutgåva!

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.