Bertone inledde decenniet med den radikala Stratos Zero. Det blir inte mycket mer science fiction än så här.
Pininfarina kontrade direkt med den avancerade Modulo. Baserad på Ferrari och ser likaså den ut som den just kommit från yttre rymden.
1972 kom Maserati Boomerang ritad av den unge Giorgietto Giugiaro som just öppnat eget - Ital Design.
Prototypen till Lamborghini Countach sällade sig till det radikala gänget - men med den skillnaden att den kom i produktion ett par år senare. Just den här bilen förstörde man senare i ett krocktest. Men Lamborghini har nyligen byggt en repilka av den.
Alfa Romeo Caimano kom också vid samma tid, 1971. Liksom Boomerang ett verk av Giugiaro.
Men det gjordes en del förnuftiga bilar med. Fokus låg på säkerhet och många bilar med svarta gummitrynen kom till på experimentavdelningarna. Här är Fiats ESV från 1971.
En slags buggy baserad på Autobianchi A112 från Pininfarina 1973. Den kallades Giovani som betyder ungdomlig.
Samtidigt som Fiat X1/9 premiärvisades stod De Tomaso 1600 lite längre bort i samma hall 1971. De Tomaso hade sett X1/9 prototypen och beordrat Tom Tjaarda att helt enkelt kopiera den. Bråket mellan Bertones Marcello Gandini och Alejandro De Tomaso blev monumentalt.
En annan De Tomaso som visades upp 1971 var Zonda. Snygg coupe med lite drag av Maserati Indy. Dsignen kom från Ghia som då kontrollerades av Alejandro De Tomaso själv.
Elegant sedan med verklighetsförankring. Ovanligt är att man baserar en fyrdörrarsbil på en coupé och ännu mer ovanligt att resultatet blir lyckat. Men så blev fallet med Fiat 130 Opera som synd nog bara blev gjord i ett enda exemplar 1975.
Alfa Romeo Eagle 1975 från Pininfarina.
Lancia Siblio från Bertone 1978. Med plastrutor delvis överlackade där synfältet liksom tonast fram gav den ett udda intryck.
Tillbaks till rymdskeppsdesignen med Ghia Action 1978.
Till slut avslutar vi sviten med lite svenskt. Bertone ville visa Volvo vad han kunde göra med en 343 och Tundra presenterades 1979. Volvo nappade inte på den bollen och designen vandrade vidare till Citroën och materialiserades i form av Citroën BX.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.